KOM TILL BOKMASSAN!
ETC och Leopard arrangerar 29 och 30 september Bokmassan (Heden, Göteborg). Massa författare, massa böcker – och inga högerextremister.
Här hittar du all information om evenemanget.
– Det ser ut som att det är fria människor som har hittat en plats. Men jag undrar vilka de är, är de ockupanter? Det är jag nyfiken på, säger hon.
Alla är inte lika positivt inställda som Emma. Britt-Inger Fredriksson som har bott över 20 år i både Hornstull och Skanstull tycker att bryggan ser skräpig ut.
– Jag tycker alltid att den har sett anskrämlig och ful ut, nu är det värre än någonsin. De som har sina båtar där borde hålla efter bättre och göra den lite mer estetiskt tilltalande, säger hon.
Vill göra en båtklubb av bryggan
En av dem som äger några av de båtar som ligger vid oljeriggen heter Lasse Larne. Vi stämmer träff med honom på det lilla husvagnscafét Caminito som ligger i närheten och han erbjuder oss att komma ut på riggen för att se hur det ser ut på nära håll.
– Jag har bott här i åtta år nu. Jag vill gärna göra rätt för mig och betala hamnavgift, men det är ingen som vill ta ansvar för bryggan och ta emot mina pengar. Egentligen skulle jag vilja göra om det här till en hamnförening, så att det blir lite ordning och reda, säger Lasse Larne.
Årskort på Eriksdalsbadet
Efter att ha fått sin husbåt vandaliserad för några år sedan byggde han om sin bastuflotte till en liten stuga där han har sovrum och ett litet gasolkök. Vatten för att diska tar han direkt från Årstaviken.
– Jag har årskort på Eriksdalsbadet så där duschar jag varje dag, och så använder jag Tantolundens offentliga toalett eller toaletterna på Södersjukhuset. Så jag klarar mig bra här, säger Lasse Larne och ser nöjd ut.
Han berättar hur han försökte få båtplats på olika klubbar och bryggor i närheten men att ingen ville ta emot honom. När han sedan såg den gamla oljepiren som stod tom tyckte han att den var perfekt och bestämde sig för att lägga till där. Efter honom kom tre personer till och ankrade sina båtar där, men det är bara Lasse Larne som bor på sin båt.
Kan du förstå att folk blir provocerade av att ni har era båtar här utan att betala någon avgift och att många kan uppleva bryggan som ett stökigt och skräpigt inslag i Årstaviks-idyllen?
– Ja, jag försöker hålla efter här så gott jag kan. Jag flyttade hit från en fyrarummare och råkar bara ha lite mer grejer än andra. Som jag har sagt tidigare är jag villig att betala hyra för att bo här, men till vem ska jag betala när ingen vet vem som äger bryggan? Den som är ägare blir också ansvarig för bryggan och kommer till exempel tvingas sanera och ta upp alla sjunkna båtar och skräp som ligger här. Det vill ingen ta på sig, säger Lasse Larne och ser lite uppgiven ut.
Komplext regelverk
Vi ringer upp Fabian Kjessler på Stockholms stads exploateringskontor för att höra vad han har att säga om situationen kring pirathamnen i Årstaviken.
– Vi får mycket klagomål, det handlar dels om att folk undrar hur vi kan tillåta att båtarna har ankrats där olovligt, och många tycker också att det ser skräpigt ut. Vi försöker göra allt vi kan för att komma tillrätta med situationen, men det är ett komplext regelverk och oklara ägandeförhållanden som gör det svårt för oss att få bort båtarna därifrån, säger Fabian Kjessler.
Kan du utveckla vad det är för oklara ägandeförhållanden det rör sig om?
– Dels är det oklart vem som äger bryggan. Den användes tidigare för att forsla olja till Södersjukhusets värmeproduktion, men 1996 slutade SÖS använda olja. Det pågår just nu därför en diskussion mellan landstingets fastighetsbolag Locum och Stockholms Stad om ägandeförhållandena och vem som egentligen har ansvar för bryggan, säger Fabian Kjessler.
Det komplexa regelverket som ytterligare försvårar situationen beskriver han så här:
– Vi för en dialog med polisen om samtliga tjuvankringar i området, men det är de som får avgöra om det är ett brott eller inte. Vi inte bara forsla bort båtar hur som helst utan att veta vem som äger dem, då gör vi oss skyldiga till egenmäktigt förfarande. Men 1 juli kom en ny lagstiftning som gäller avhysningar, den är primärt inriktad på bosättningar på land och nu undersöker vi om det kan även kan gälla bosättningar på vatten. De nya reglerna gör det enklare för markägare att få tillbaka besittningen till sin mark, bland annat genom att det under vissa förutsättningar är möjligt att ansöka om avlägsnande utan att behöva lämna uppgifter om vilka de som ska avlägsnas är. Det vill säga i de fall där man trots upprepade försök inte kan identifiera den som olagligt tagit marken i besittning, säger Fabian Kjessler.
Fristäder måste få finnas
Årstaviken hyser ett flertal båtklubbar både på den norra och södra sidan. Båtklubben som är närmsta granne med oljepiren heter Grinds Hage och ordföranden heter Lars Lundberg. Han säger att han är kluven till den så kallade pirathamnen.
– Å ena sidan tycker jag att det måste finnas plats för dem som vill ställa sig utanför samhället. Det måste få finnas fristäder, i vårt samhälle ska allt vara så sterilt. Av det skälet tycker jag att det är helt okej att det bor folk på oljepiren. Men det kan också medföra problem, till exempel om toalettavfall släpps ut i Årstaviken vilket har hänt på Liljeholmssidan. Det finns också en risk med att gamla båtar, som innehåller oljedrivna motorer och farliga ämnen, sjunker och skapar miljöproblem, säger Lars Lundberg.
Han menar också att platsen kan dra till sig personer som håller på brottslighet, men att det i fallet med oljepiren faktiskt är tvärtom.
– I somras var det någon som snodde en liten roddbåt från vår båtklubb, men då ryckte Lasse Larne från oljepiren ut och tvingade dem att komma tillbaka med båten och be om ursäkt. Så ur en säkerhetssynpunkt känns det bra att han är, han verkar försöka hålla ordning vilket är positivt tycker jag, säger Lars Lundberg.