Det säger Robert Svedberg, kundcenterchef för SEB pension och försäkring i Sundsvall. SEB har vuxit snabbt, från 60 anställda för några år sedan till dagens 200 i stan. Mer personal krävde nya lokaler, och en viktig faktor i valet av före detta Clas Ohlson-huset i inre hamnen var att göra det möjligt för fler att ta sig till jobbet utan att använda bilen.
– Vi kunde ha hittat billigare lokaler längre bort, men då hade vi också förutsatt att alla skulle ta bilen dit. Här i centrum har vi nära till busstationen, och färre parkeringsplatser, så det gjorde det både enklare och mer nödvändigt att hitta andra sätt att ta sig till jobbet.
Hållbarhetssatsning
Hur det ska gå till för Robert Svedberg en dialog med kommunen om. SEB är en del i kommunens nya hållbarhetssatsning mot företag. Ett första resultat av de samtalen är att SEB har tilldelats en stor yta nere i hamnen – där de nu har ställt i ordning Sundsvalls största cykelparkering. Ett annat förslag som diskuteras är att det ska gå att leasa elcyklar, eller att kommunen lånar ut ekipage med elcykel och cykelvagn som gör det lättare att skjutsa barn till och från dagis.
– En stor utmaning för cyklister i den här staden är bergen. Därför tror jag att elcyklar är en del av lösningen. Men att elcyklar är så dyra blir ett stort hinder för många. Jag tänker på den där perioden när alla skulle ha hem-pc, tänk om alla kunde få en hem-elcykel i stället?! Det är inget som är klart, men det borde gå att lösa!
Möjlighet att duscha
Robert Svedberg pratar mycket om det – att det handlar om att minska antalet hinder på vägen till en hållbar livsstil. Det är där han ser sin roll som arbetsgivare. På kontoret finns två rejäla omklädningsrum, med dusch, bastu och torkskåp för att tanken på att gå svettig hela dagen inte ska blir något som ökar motståndet att gå eller cykla till jobbet.
Som bank kan SEB hjälpa sina anställda med finansiering av exempelvis elcykel, de kan räkna rent ekonomiskt på hur mycket pengar de tjänar på att ha en bil mindre i familjen. Och på utvecklingssamtalen är den fysiska hälsan en självklar del av det som utvärderas och målsätts.
Genom att visa möjligheterna och få de anställda att börja snacka med varandra om vilka alternativ som finns, kan företaget skapa ett annat tankesätt och nya beteenden.
– Hållbarhet är ett brett ämne. Allt från hur vi placerar kundernas pengar och hanterar vårt avfall, till hur vi skapar hållbarhet, det vill säga hälsa, i personalen samtidigt som vi levererar och ökar effektiviteten. Det sista är den verkligt intressanta frågan tycker jag. I en verksamhet som till sin natur är så schemastyrd som vår kundtjänst blir friskvårdsfrågorna en extra viktig del i den hållbarheten, säger Robert Svedberg.