Budskapet var att Apotea aldrig tidigare skickat ut så många paket, 50 000 om dagen. Försäljningen mellan januari och september har ökat med 47 procent med ett ”gott resultat under hela perioden”.
– Vi har haft en otrolig tillväxt i år och jag är oerhört tacksam för alla medarbetare som har kämpat för att leverera läkemedel till människor som på grund av pandemin kanske inte kunnat lämna sitt hem, säger Pär Svärdson i pressmeddelandet.
”Hån mot anställda”
Men företagets framgångar har inte förändrat vardagen på Apoteas lager i Morgongåva, berättar flera arbetare. De har inte fått sluta tidigare en enda dag, inte fått bonus eller löneförhöjning. Istället delade cheferna ut en tre gånger fem centimeter stor färgglad lapp till alla anställda.
– Det var en papperslapp där kunderna talade om att de var nöjda med oss. Det är ett hån mot oss anställda, säger en arbetare som vill vara anonym.
Tanken med utskrift var att de anställda skulle bli inspirerade av kundernas glada tillrop om Apoteas ”snabb leverans”, ”låga priser och stort sortiment”.
– Det stod också vilket betyg kunden gett och det var 10 på alla, säger en annan anställd.
En tredje anställd tycker att lapparna var konstiga och onödiga.
– Kunderna ser en sak, men vi ser ju en annan.
Förväntas vara glada
Selina Karan började arbeta i Apoteas lager under våren men slutade efter bara tre månader på grund av den höga stressnivån.
– Det är mycket som måste förbättras för de som jobbar där. De kan väl åtminstone ge dem en löneförhöjning.
En annan lageranställd som arbetar kvar är inne på samma spår.
– Vi som sliter och producerar rekordförsäljningen får ingenting. Andra stora företag har bonussystem för de anställda men vi förväntas vara glada för att få en lön, säger han.
Det har nu gått över en månad sedan Dagens ETC:s första artiklar om Apotea publicerades. Till en början spreds glädjen på lagergolvet när deras hårda arbetsvillkor äntligen blev offentliga. Men många var samtidigt rädda för att bli av med jobbet. Nyheten fick stor spridning och satte press på företagsledningen.
Efter att först ha förnekat uppgifterna ändrade vd Pär Svärdson strategi och erkände vissa problem. Den 11 november meddelade ledningen att de ”vidtagit en rad en rad åtgärder för att stärka arbetsmiljön på lagret och förbättra dialogen på arbetsplatsen”.
”Bränd” blev plockteam
Men än så länge har inget förändrats, uppger de anställda. De kollektiva bestraffningarna är kvar.
– Det drabbade ett team bara häromdagen. Den enda skillnaden är att vi inte får kalla det att ”bli bränd” längre. Nu heter det att vi ”blir ett plockteam” istället.
Det innebär att om en arbetare som plockar varor för långsamt, är inaktiv eller börjar ägna sig åt fel arbetsuppgift straffas samtliga fem personer i arbetslaget. Då blir alla utloggade och tvingas plocka ordrar ett helt arbetspass vilket många uppfattar som fysiskt krävande på grund av att de måste gå runt med en plockvagn, oabrutet, i upp till tolv timmar.
– Enligt stegräknaren gick jag 2,5 mil på mitt senaste arbetspass. Det är inte normalt.