Ett bemanningsföretag annonserar just nu efter ”ambassadörer” för Urbit, en tjänst som via en app parar ihop en person som vill tjäna en extra slant med en köpare som vill ha en vara levererad till dörren. Företaget är inte ensamt om den här tjänsten. Transportföretaget DHL har startat en liknande satsning och det globala e-handelsföretaget Amazon är i startgroparna med en tjänst av samma princip.
När DHL:s satsning drog igång 2013 utsågs Stockholm till pilotstad. Deras tjänst, som heter Myways, bygger också på en mobilapp som de medverkande måste ladda ner, där alla försändelser som någon vill skicka eller få levererade registreras och dyker upp för den som för stunden är tillgänglig att ta ett bud.
Systemet väcker många frågor. Bland andra Transportarbetareförbundet, som organiserar yrkesverksamma inom transportnäringen, är kritiska till den nya formen för uppdrag.
– Dessa tjänster konkurrerar med professionell verksamhet och därför med våra intressen. Vad händer med arbetsrätten? Allt sådant faller ju, säger Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport.
Tyngre transporter
Än så länge är verksamheten avsedd för privatpersoner som vill ha sina paket till dörren. Men i delar av Asien har liknande tjänster lanserats även för tyngre transporter.
– Vad händer då med utbildningskrav och säkerhetskrav? Det är skillnad på att vara professionell chaufför och att äga en lastbil. Utvecklingen inom EU är också att vara försiktigt positiva till den här typen av tjänster, det är lite inne och häftigt, säger Magnus Falk.
Hoppas expandera
Myways ligger just nu på is efter att pilotprojektet löpt ut och DHL är osäkra på om det kommer starta upp igen. Men Urbit har funnits i sex månader och hoppas på att så småningom expandera till fler stora europeiska städer.
– Det här är en ny typ av behov som växer fram, och är ett perfekt flexibelt extraarbete för den som exempelvis studerar, säger Urbits vd Mats Forsberg.
Han menar att de inte har några ambitioner att blanda in fordon i transporterna, men har absolut ambitionen att växa. I dagsläget har de knutit runt 300 ”urbers” till sig via bemanningsföretag, varav de flesta studerar och ser uppdraget som ett extraarbete. De rekryteras via anställningsintervjuer och skriver då på ett kontrakt som innebär att du anställs per uppdrag. I praktiken är du alltså anställd i genomsnitt 35 minuter åt gången. Betalningen, 80 kronor per uppdrag, får du på kontot dagen efter uppdraget.
Finns det inte en risk att de som inte kommer in på arbetsmarknaden tar det här jobbet som ett försök att försörja sig?
– För vår del får man gärna göra det på heltid, det är inte vår uppgift att rädda arbetsmarknaden. Men det här är ett flexibelt extraarbete i första hand, säger Mats Forsberg.
Hur ser du på fackets rädsla att detta kan konkurrera med traditionella budfirmor?
– Vi gör det här på en begränsad geografisk plats och det är avsett för den urbana människan. Våra konsumenter som provat tjänsten är lyriska över att det går så snabbt och att de slipper ta sig till ett utlämningsställe, säger Mats Forsberg.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.