Det har gått drygt fyra år sedan olyckan då en ambulanssjuksköterska somnade vid ratten, körde av vägen och in i en bergvägg. Då hade han arbetat i nästan 23 timmar i sträck. Efter olyckan åtalades arbetsgivaren, Västra Götalandsregionen, för arbetsmiljöbrott.
Blir det en fällande dom kan det innebära att amulanssjuksköterskor inte längre får jobba så långa pass. Det tror i alla fall Peter Blom, ambulanssjuksköterska och styrelseledamot i Vårdförbundet.
– Förhoppningsvis blir den vägledande så att dygnspassen försvinner. Att jobba så länge kan få stora konsekvenser, det kan sluta hur olyckligt som helst. Det handlar både om patientsäkerheten och den egna arbetsmiljön, säger han.
Ambulanssjuksköterska i Göteborg är långt ifrån den enda som har slumrat till vid ratten. En undersökning från Vårdförbundets tidning Vårdfokus visar att var tredje ambulanssjuksköterska har nickat till när de kört ambulans. Dessutom har över 60 procent svarat att de jobbar trots att de egentligen är för trötta.
– Det här är chockerande och visar på ett utbrett problem, även om personalen själv inte larmar, säger Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin vid Umeå universitet, till Vårdfokus.
Svårt att ha fokus efter 20 timmars jobb
Det håller Peter Blom med om, även om han inte är helt överraskad över resultatet från undersökningen. Han har själv jobbat som ambulanssjuksköterska i tio år, och vet hur man påverkas av långa pass.
– Olyckan i Göteborg är toppen av ett isberg. Risken att något liknande händer är stor. När du har jobbat i över 20 timmar kan du inte ha det fokus som krävs. Jag kan inte det, och jag tror inte heller att många andra kan det, säger han.
Peter Blom menar att arbetsgivarna måste ta sitt ansvar. Det är upp till dem att se till att de anställda har rimliga arbetspass som inte innebär fara för dem själva eller patienterna. Men det ansvaret vill inte Västra Götalandsregionen ta på sig. Att olyckan i Göteborg skedde berodde inte på det långa arbetspasset, menar de. Att jobba dygn utgör i sig inte någon risk, säger Lars Viklund, regionens advokat, till Sveriges radio.
– Om man ser hur en ambulansverksamhet är organiserad så är man alltid två i ambulansen. Det innebär att om den ena är trött så kan den andra ta över, säger han.
Men det argumentet har Peter Blom inte mycket för.
– Det är ju lika illa att sitta där bak och vara den som ska vårda patienten när du inte har sovit på ett dygn, säger Peter Blom.
”Kan leda till förändring”
Ambulanssjuksköterskan Janne Kautto, som också är ordförande för Riksföreningen för ambulanssjuksköterskor, håller med Peter Blom. Att arbeta dygnslånga pass innebär uppenbara risker. Även han hoppas på en fällande dom på fredag.
– Det måste det bli för att något ska hända och frågan inte bara glömmas bort. Det här är inget nytt problem, men hittills har vi inte kommit någon vart. Att det här nu drivs rättsligt kan leda till förändring, säger han.
Samtidigt menar Janne Kautto att det också finns de som vill jobba långa pass. Många andra vill det inte – men har ändå inte möjlighet att välja bort dygnspassen.
– En skrev om hur hon måste veva ner rutorna på ambulansen för att inte somna. Så kan det ju inte få vara. Lastbilschaufförer som fraktar döda ting har tydliga bestämmelser om att de bara får köra fyra timmar i rad, men vi som kör levande människor ska kunna köra i 24 timmar, säger han.