– Det här är helt vansinnigt, men ingen politiker verkar ta det här på allvar, säger Janne Kautto, ambulanssjuksköterska och ordförande i Riksföreningen för ambulanssjuksköterskor.
Falck Emergency är enligt uppgift ett av de bolag inom ambulansbranschen som har högst personalomsättning. Under 2013 slutade 12 procent av bolagets anställda ambulanspersonal i landet. På Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg finns det, enligt Janne Kautto, en kronisk brist på ambulanspersonal. Under sommaren har man löst detta med att ta in anställda från Försvarsmakten.
– Det är en väldigt dålig lösning eftersom militären är utbildad för att framföra fordonen, men inte för att ta hand om patienterna, säger Janne Kautto.
Dålig personalpolitik
Han anser att den alarmerande personalomsättningen är en konsekvens av den usla personalpolitiken. På många håll i landet har bolagen satt i system att låta ambulanspersonalen jobba 24-timmarspass. Detta för att spara in på lönekostnaden. Under dessa dygnslånga pass får nämligen personalen endast en jourersättning på 36 kronor i timmen den tid de inte befinner sig på utryckning.
– Det kanske fungerar i Norrland där du har två körningar på ett dygn. Men här i Stockholm är det fullt normalt med 20 utryckningar per bil under ett dygn. Då är du ingen vidare bra förare innan du går av ditt pass vid fem på morgonen, vill jag lova.
Ett annat stort problem är att flera privata aktörer, däribland Falck Emergency, bara ger de nyanställda ambulanssjukvårdarna tre till fyra dagars introduktionsutbildning innan de skickas ut på skarpa utryckningar.
– Det här är helt vansinnigt. Det finns tydligare regler för att köra en skåpbil med paket än vad det finns på att köra människor i en ambulans. Oftast bedömer man dessutom att den mest erfarne sjukvårdaren ska sitta bak med patienten, så i praktiken kan det bli en person som haft körkort i några dagar som får köra ambulans med blåljus i rusningstrafik, säger Janne Kautto.
Ingen tid för övning
Personalbristen gör dessutom att alla bilar rullar oavbrutet och att ingen tid finns över för övningar eller repetitioner. Utbildningar om hur man tar hand om barn i en krissituation eller traumatiserade människor vid en trafikolycka är enligt avtal obligatoriska för all ny ambulanspersonal. Men enligt Janne Kautto är det ingen som får ta del av de utbildningarna innan de varit verksamma i yrket i ett till två år.
– Personligen skulle jag vägra att sätta mig i en bil utan de utbildningarna, men jag förstår de nya som sätts under press.
Till följd av bristerna i kvalitetsarbetet är det många ambulanssjukvårdare som känner att de förlorar sin yrkesstolthet.
– Jag är jättestolt över det jag gör, men jag känner att det inte tas på allvar. Idag löses alla personalproblem endast tillfälligt och ingen politiker verkar ta det här på allvar, säger Janne Kautto.
Han vittnar om att alla hans kollegor vill se en radikal förändring av situationen. Själv jobbar han idag som timanställd för att själv kunna styra över sitt schema.
– Det är ju helt sjukt egentligen. Att jag som har fyra års utbildning inte ska kunna få ett fast schema och utvecklingsmöjligheter, säger han.
”De erbjuds vidareutbildning”
Falck Emergency har avböjt att ställa upp på en intervju, men skriver i ett mejl att svårigheten att fylla semestervikariaten beror på den ”kraftiga bristen på specialistsjuksköterskor i hela landet”. De hävdar även att samtliga medarbetare genomgår en kvalitetssäkrad utbildning och att medarbetare erbjuds vidareutbildningar.
Henrik Johansson, ordförande i Ambulansförbundet, känner inte igen sig i Falcks beskrivning av verkligheten.
– Kan de vara vänliga att svara på våra frågor då? Vad avser de med kvalitet och när äger dessa vidareutbildningar rum. De får gärna föra detta i bevis genom dokumentation. Alla som jobbar i verksamheten vet att det inte ser ut så här.
”Vår säkerhet kan inte krocka med vinstintresset”
På Falck Emergency har nyanställd ambulanspersonal fått köra utryckningar efter 3–4 dagars förarutbildning.
Henrik Johansson säger att det yttersta ansvaret ligger på landstingen, som brustit i att ställa krav på de privata aktörerna.
– Det här handlar om allmänhetens säkerhet, den kan inte tillåtas krocka med vinstintresset, säger han.
Falck Emergency är enligt Henrik Johansson långt ifrån ensamma med korta introduktioner för nyanställda ambulanssjukvårdare, avsaknad av fortbildningar och usla arbetsförhållanden.
– Det här är ett välkänt fenomen som vi inom facket reagerat på länge. Det ser ut att råda någon form av kartellbildning, eftersom villkoren är lika dåliga i alla bolag på många olika håll i landet, säger Henrik Johansson.
Han säger att de privata aktörerna måste spara in på något för att gå med vinst. Det som först blir lidande i den ekvationen är utbildning och vilotid.
Sirius Humanum AB – som nyligen gick i konkurs i Skåne – ombildades, bytte namn och bedriver nu ambulanssjukvård i Östergötland. Bara ett väldigt okritiskt landsting kan tillåta något sådant, säger Henrik Johansson.
– Avtalen som skrivits vid upphandlingarna är för luddiga, därför kan bolagen finna kryphål. Landstingen har inte tagit hänsyn till kvalitet, utan fällt sitt avgörande utifrån prislappen. De som blir lidande är patienterna och de anställda som får otrygga arbetsvillkor.
Landstingen måste ställa krav
Ansvaret för den alarmerande situationen anser han ligger på landstingen som ställer för låga krav på aktörerna.
– Det är landstingen som kan ställa krav på insyn, meddelarfrihet och uppföljning. Bolagen agerar på en fri marknad och gör naturligtvis sitt bästa för att gå med vinst, säger Henrik Johansson.
Ambulansförbundet föreslår att ansvaret för ambulanssjukvården förstatligas.
– Mitt blod kokar när jag tänker på hur illa detta skötts av landstinget. Det här handlar om allmänhetens säkerhet och vår beredskap, den kan inte tillåtas krocka med vinstintresset, säger Henrik Johansson.
I dag är det bara två partier i riksdagen – Vänsterpartiet och Kristdemokraterna – som har anammat förslaget om förstatligande av ambulansnäringen.
– Det säger ändå något om allvaret, när två så skilda politiker som Göran Hägglund och Jonas Sjöstedt föreslår samma åtgärd. Socialdemokraterna och Folkpartiet har sagt att de först vill utreda frågan, säger Henrik Johansson.
Fotnot: I en tidigare version av den här artikeln var siffran över Falcks personalomsättning felaktig.