Skolverkets statistik över niornas betyg från i våras visar på ytterligheter. Å ena sidan Montessoriskolan Casa med toppresterande elever och meritvärdepoäng på 263,4, å andra sidan Waldorffskolan Grenkvist, som inte ens når hälften.
Men det handlar inte bara om att det i Göteborg är stor skillnad mellan de skolor som har bäst och sämst resultat. En tillbakablick i tiden visar också att klyftorna har ökat. För fem år sedan hade de tio skolorna i Göteborg med sämst meritvärde i snitt 159,2. I dag har den siffran sjunkit till 154,6. För de tio bästa skolorna har resultaten tvärtom ökat – från 247 till 253,8.
Skillnaden mellan den enskilt bästa och den sämsta skolan är i dag 141,2 poäng, jämfört med 132,9 för fem år sedan.
Hård kritik mot ansvariga
När Skolinspektionen förra året granskade skolorna i Göteborg var en av slutsatserna att skillnaderna i kunskapsresultaten var anmärkningsvärt stora och att skillnaderna är kopplade till bostadssegregationen. Kritiken mot ansvariga politiker var hård.
– Ansvariga för skolan i Göteborgs kommun måste ta ett samlat grepp kring de förhållanden och processer i verksamheten som har betydelse för kunskapsresultaten och en hög kvalitet i utbildningen, sade Peter Ekborg, avdelningschef vid Skolinspektionen i Göteborg då.
Generellt har friskolorna bättre resultat än de kommunala skolorna. Men den skola som ligger i botten är Waldorffriskolan Grenkvist, med 122,2 i genomsnittlig meritpoäng. Skolans rektor Mia Lund säger att det är orättvist att jämföra Grenkvist med andra skolor. Eftersom skolan utmärker sig genom att ha små klasser, högst 15 elever, och hög lärartäthet är det många elever som haft det tufft i skolan tidigare som söker sig dit.
– De flesta elever som kommer till oss har någon typ av misslyckande bakom sig. Det kan vara olika, att man har skolvägrat eller inte vågat gå till skolan för att man varit mobbad. Jag är väldigt stolt över våra elever, de gör ett fantastiskt jobb. Men det finns inget sätt att tala om det för dem. Det finns inte plats för det i Jan Björklunds system, säger hon.
Stort stöd hemifrån
Den skola som har bäst resultat, 263,4, är Montessoriskolan Casa. Rektorn Anders Edwall tror att framgången beror på att eleverna är studiemotiverade och har stort stöd hemifrån, i kombination med att skolan ger alla elever det stöd de behöver. Samtidigt påpekar han att betyg är ett trubbigt mått som säger ganska lite om en skolas kvalitet.
– Vi tittar som Montessoriskola mer på elevernas äkta lärande och lust till kunskapsinhämtning snarare än lära sig och strukturera upp lärandet för betygen i sig. Vilket tyvärr har genomsyrat den pedagogiska politiken de senaste åren, säger Anders Edwall.
Skolverkets statistik visar också att Göteborg sackar efter de andra storstäderna. Genomsnittet för Göteborg är 204,2 poäng, jämfört med Stockholms 221,5 och Malmös 205,1. Snittet för hela landet var i våras 212,8.