Fler skyddsombud, bättre utbildade chefer, säkrare anställningar och mindre stress. Det är vad som krävs för att pressa ned antalet arbetsskador. Den senaste statistiken från Arbetsmiljöverket visar att arbetsskadorna är tillbaka på ungefär samma nivå som innan pandemin, det vill säga 35 400 skadade 2022. Drygt 20 300 män och 15 100 kvinnor har råkat ut för en olycka med sjukfrånvaro som följd, värst drabbade är unga män.
– Har man en tidsbegränsad anställning och får jobba för fort, då varken vågar eller hinner man engagera sig i arbetsmiljön. När pengar styr prioriteras inte arbetsmiljöarbetet. Men med tryggare anställningar och justa förhållanden kan skadorna minska, säger Marie Boström, som arbetar med arbetsmiljöfrågor på LO.
Men samtidigt som Arbetsmiljöverket har tydliga siffror finns det sektorer som ligger i mörker. En hand som kapas av på bygget med sparken som följd. En borr i benet och en chef som säger till en att inte uppsöka vård. 300 timmar i månaden bakom ratten på en tung lastbil. Starka kemikalier utan skyddsutrustning. Det är exempel på olyckor som Dagens ETC och andra medier rapporterat från den alltmer utbredda arbetslivskriminella delen av svensk arbetsmarknad. Det är händelser som utspelar sig i bygg- och transportbranschen som tillhör de mest och dödsfallsdrabbade sektorerna enligt 2022 års statistik. Men händelser som inte syns i den.
– De händelser som ni och andra rapporterar är bara toppen på ett isberg. Arbetssituationen öppnar upp för otroliga risker. Men vi vet inte omfattningen, vad vi vet är att arbetslivskriminaliteten utsträcker sig över fler områden än tidigare, säger Marie Boström.
”Skiter i lagar”
Att närma sig en statistisk siffra är idag omöjligt eftersom varken arbetsgivare eller arbetare rapporterar skador och olyckor. Men att statistiken skulle se sämre ut för den redan nu utsatta Transportbranschen är Gustaf Järsberg, central arbetsmiljösamordnare på Transport, övertygad om.
– Statistiken visar att man misslyckas med de goda företagen. Den statistik som skulle komma från de som sysslar med arbetslivskriminalitet skulle inte göra siffrorna bättre. Man kan inte förvänta sig annat än fler olyckor från företag som skiter i lagar och avtal, säger han.
En som dagligen möter arbetarna i den arbetslivskriminella delen av arbetsmarknaden är Pelle Sunvisson, organisatör på syndikalistiska Stockholms LS.
– Andelen arbetsplatsolyckor är mycket större i den sektor där våra migrantmedlemmar arbetar. Där man exploaterar migranter har man inte heller större hänsyn till deras liv och hälsa. Därför fuskar man med arbetsmiljön. Vi hoppas dock inte på bättre utbildning för chefer. Våra chefer har inte för avsikt att göra rätt, säger han.