I mars utsågs Stockholm till Sveriges klimatstad av WWF. Satsningar på solceller i Järva var ett av motiven till utmärkelsen. Samtidigt släpper kolkraftverket i Värtahamnen ut
500 000 ton koldioxid per år och Bromma flygplats ska öppnas för större flygplan. Alliansen vill också att motorvägen Förbifart Stockholm ska byggas.
Men år 2050 ska det vara annorlunda. Då ska Värtaverket vara nedlagt, biltrafiken ha minskat och kollektivtrafiken ha fördubblats. Naturgasen ska vara utbytt mot biogas. Det är några av åtgärderna som finns med i den färdplan som kommunfullmäktige har antagit.
– Vi har pratat med miljöförvaltningen och andra experter och de säger att det är orealistiskt att få ett fossilbränslefritt Stockholm 2030, säger stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C).
Han menar att det inte är kommunfullmäktige som har makten att ta alla de beslut som behövs.
– Vi kan till exempel inte säga till familjen Svensson att de måste köpa en miljöbil, säger han och berättar att planen är att stadens egna verksamheter, som skolor och äldreboenden, ska vara fossilbränslefria år 2030.
”Handlar om politisk vilja”
Oppositionsborgarrådet Daniel Helldén (MP) har läst V:s omställningsplan och tycker att den till största delen liknar MP:s politik. Båda partierna menar att det visst är möjligt att ha ställt om hela Stockholm om 16 år.
– Det finns stora möjligheter som Alliansen inte tar till vara på. Det finns inga tekniska problem i vägen. Det handlar om politisk vilja, säger han.
Ett exempel är kolkraftverket i Värtahamnen, den enskilt största koldioxidboven i dagens Stockholm. MP menar att det kan läggas ned 2018.
– Staden äger 50 procent av aktierna. Säger en enig stad att man vill lägga ned så gör Fortum det, säger Daniel Helldén (MP).
Men Per Ankersjö säger att det inte går att göra förrän tidigast 2030.
– Fortum är inte intresserade av att förstöra kapital. Att köpa ut dem skulle kosta 7 till 15 miljarder, säger han.
”Mer miljövänliga bilar”
En annan skiljelinje är förbifarten. Trots att Alliansen vill minska biltrafiken i framtiden menar de att den behövs.
Hur går det ihop med att nya vägar leder till mer trafik enligt forskningen?
– Jag kan förstå att det verkar konstigt. Men förbifarten löser hela regionens infrastrukturproblem och alla arbetspendlares vardag. Vi tänker oss att bilarna kommer att vara mer miljövänliga än i dag, säger Per Ankersjö.
Och Bromma flygplats med sina stora utsläpp – där V och MP tycker att man ska bygga bostäder – finns också kvar i Alliansens vision.
– Vi behöver en flygplats. Tyvärr kommer en fjärdedel av flygbränslet att vara fossilt även 2050. Det är inget vi kan bestämma över. Flygtrafiken styrs av internationell lagstiftning som inte ens regeringen kan råda över, säger Per Ankersjö (C).