Trafikverket bluffstartar bygget med Förbifart Stockholm. Enligt trovärdiga källor planerar myndigheten en pressträff veckan efter midsommar, där finansborgarrådet Sten Nordin och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd ska medverka. Då ska de första spadtagen för satsningen ske.
– Vi har haft lite diskussioner här om det, men jag kan inte gå in på när, var eller hur, säger Johan Brantmark, projektchef för Förbifart Stockholm på Trafikverket.
Måste ha tillstånd
Någon riktig byggstart kan det dock inte bli fråga om i dagsläget. I mitten av maj vann arbetsplanen för Förbifart Stockholm laga kraft, efter att regeringen avslagit överklaganden. I samband med det skrev näringsdepartementet i ett pressmeddelande att ”regeringen har i dag fattat ett historiskt beslut som innebär att Förbifart Stockholm kan börja byggas redan i sommar”.
Dock kan bara de bitar som inte kräver tillstånd enligt annan lagstiftning än väglagen påbörjas. Av de 21 kilometer väg som är planerad ligger 18 kilometer i tunnel. Dessa delar måste prövas enligt miljöbalken, vilket görs av mark- och miljödomstolen i Nacka tingsrätt. Och därifrån har man ännu inte fått några klartecken.
– Vår ambition är att komma med ett beslut någon gång kring årsskiftet, säger Anders Lillienau, rådman på Nacka tingsrätt.
Det innebär alltså att stora delar av vägbygget ännu inte har fått grönt ljus. Dessutom måste en offentlig upphandling göras med de företag som ska genomföra arbetet, en process som kommer att pågå under hösten, enligt Trafikverket själva. Därutöver har vissa delar av detaljplanen också överklagats av föreningar och privatpersoner, och inte heller i dessa fall kommer det några beslut inom den närmsta tiden.
– Att man tänker gå ut och säga att de första spadtagen ska tas redan nu tyder på desperation. Man vill få bort den här frågan innan höstens val. De vill framställa det som att bygget redan är påbörjat och att det inte går att stoppa, men det är ju inte sant, säger Rikard Warlenius, kandidat till kommunfullmäktige i Stockholm för Vänsterpartiet.
Han får medhåll från Daniel Helldén (MP), oppositionsborgarråd i Stockholm, som anser att agerandet tyder på att alliansen inser att projektet är hotat.
– Jag är inte förvånad. De är nog lite skrämda, förbifarten har planerats länge och nu inser de väl att det är kört. Det här är Moderaternas försök att rädda sitt stora motorvägsprojekt, säger Daniel Helldén.
Från regeringens sida är man öppen med att man vill att bygget ska komma igång så snabbt som möjligt, men exakt när det kan börja vill man inte kommentera.
– Vår intention är att förbifarten ska byggas och att det gärna ska gå snabbt. Men när de första spadtagen tas kan vi inte kommentera i dagsläget, det är vi inte klara med, säger Niklas Gillström, pressekreterare åt Catharina Elmsäter-Svärd.
Förbereder under sommaren
Trafikverket medger att stora delar av planen ännu inte kan påbörjas, men att man kommer att förbereda bygget under sommaren. Det handlar bland annat om att dra om ledningar och ersätta fönster i bullerdrabbade områden.
– Som jag ser det så är frågan om Förbifart Stockholm ska genomföras redan avgjord i och med att överklagandena avslogs. De beslut som vi får från miljödomstolen är snarare villkor för själva genomförandet, säger Johan Brantmark.
Tipsa Dagens ETC!
Den här artikeln kom till via ett nyhetstips. Du vet väl att du också kan tipsa oss? Mejla till dagens@etc.se eller kontakta oss på Facebook eller Twitter.