Tidigare i år införde Stockholms stad ParaGå, ett nytt system för tidsrapportering, inom hemtjänsten. Via en gps-utrustad mobiltelefon ska personalen stämpla in och ut hos brukarna som de besöker. Detta för att kunna fastställa att brukarna får den tid som de har rätt till. ETC Stockholm har tidigare skrivit om problemen systemet har skapat. Nu kommer uppgifter om nya komplikationer.
Flera anställda inom vårdföretaget Aleris, som arbetar runt om i staden, säger att de uppmanas att gå hem till brukare som redan på förhand har sagt att de inte vill ha besök, eller som man vet inte är hemma. Väl där ska den anställda knappa in ”avböjt besök” i telefonen.
Två hemtjänstanställda säger till ETC Stockholm att det händer nästan dagligen att de ombeds gå hem till brukare som på förhand har sagt att de inte vill ha något besök. Detta upplevs som ett slöseri med tid, på ett redan pressat schema.
– Det finns personer som ligger ensamma och har ångest, samtidigt som vi går till en tom lägenhet bara för att stämpla via mobilen, säger Magnus, en av de anställda.
Ett missförstånd
Personalen upplever det som fusk, eftersom företaget får betalt för besök som blivit avbokade. Men enligt Stockholms äldreförvaltning beror det hela troligen på ett missförstånd.
– Företaget får mycket riktigt ersättning för oplanerad frånvaro om en brukare har ställt in besöket. Men personalen ska inte behöva gå dit över huvud taget, det räcker med att det rapporteras in i efterhand, säger Raili Karlsson, avdelningschef på äldreförvaltningen i Stockholm.
Anne-Marie Svensson, vd för Aleris omsorg, reagerar på uppgifterna.
– Då har man missuppfattat reglerna. Jag tror att det beror på att detta är ett nytt system och att man ännu inte har anpassat sig. Om detta förekommer ska vi rätta till det, säger hon.
Används som belöningssystem
De anställda vittnar om fler problem med hur Aleris använder ParaGå. När ParaGå introducerades var fackförbundet Kommunal tydligt med att systemet inte fick användas för att premiera enskilda anställda. Men Elin, som också jobbar på Aleris, säger att detta har skett ändå.
– Vid ett möte skulle vi applådera den som hade varit mest tidseffektiv den veckan. De har också sagt att de som har bra statistik förmodligen kommer att få löneförhöjningar.
Detta upplever dock inte Anne-Marie Svensson som något problem.
– Det är självklart att man ska följa upp detta på både grupp- och individnivå. Den tid vi har ska ju användas på rätt sätt. Och om medarbetarna bidrar till det så är det jättebra, säger hon.
Flera anställda menar att ParaGå har gjort att just tiden har blivit det enda som har hamnat i fokus i arbetet. Innan fanns en större flexibilitet – om man var klar med en brukare i förtid kunde man ägna mer tid hemma hos en annan, med större behov. Men denna möjlighet är nu begränsad.
– Förut fanns det mer utrymme för vårdplanering, men nu räknas bara tiden då vi är hos brukarna. Nu vill man hellre att vi sitter ut tiden hos en pensionär som kanske inte ens vill att vi ska vara kvar, i stället för att vi planerar, organiserar eller på annat sätt gör kvaliteten bättre, säger Magnus.
Fotnot: Elin och Magnus vill vara anonyma och heter egentligen någonting annat.