BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Då fanns ju så klart inte batterikapaciteten. Den kom egentligen först när de tänkte om och satte datorbatterier i bilarna, säger Thomas.
Den första egna elbilen köpte han för tre år sedan. En begagnad Citroen, som egentligen skulle agera andrabil till familjens stora BMW.
– Jag gillar bilar och jag gillar att köra, så jag älskade min BMW 325. Vi har fortfarande kvar den, men ingen i familjen vill använda den längre. Om min fru har elbilen så planerar jag hellre om och skjuter upp resor tills jag kan ha den i stället. Barnen går hellre till skolan än att ta bensinbilen så hela familjen har verkligen tagit den till sitt hjärta, berättar Thomas.
Gillar inte slöseri
Den lilla Citroenen byttes efter ett tag upp till en komfortablare och större Nissan Leaf och så snart det kommer elbilar som klarar upp till 50 mil utan att kosta en smärre förmögenhet, så kommer det att bli en sådan.
– Jag är ingen trädkramare och jag är inte miljöpartist. Men jag gillar inte slöseri. När man har kört elbil ett tag och sätter sig i den bensindrivna så känner man verkligen hur den spyr ur sig avgaser.
Thomas jämför hoppet från bensindriven till eldriven bil med film- kontra digitalkamera. Förr sparade man på filmrullen, men när den nya tekniken kom kunde man helt plötsligt plåta hur mycket som helst. Detsamma gäller milen i elbilen menar han. De 1,5 till 2 kronor milen den kostar i driftskostnad är helt försumbara anser Thomas.
– När man har de två varianterna bredvid varandra så blir det så tydligt. Bensinbilen ligger på kring 16 kronor milen och 220 gram koldioxid släpper den ur sig på det.
"En dålig kompromiss"
67 procent av alla laddningsbara bilar som rullar i Sverige är hybrider, det vill säga att de går på både el och bensin. Men den idén förkastar Thomas Lydhig helt.
– Hybrider kallar jag för fusk, eller dålig kompromiss. Man vill ju rensa bort en komplicerad mekanisk bensinmotor och drivlina som kan gå sönder och ersätta med en enkel rak elmotor. I hybrider får man i stället dubbla uppsättningar och dubbelt så mycket som kan gå sönder. Och dessutom är det en otroligt liten sträcka som hybriden faktiskt går på el.