Intraservice misstyre har blivit något av en följetong i Göteborg. Tidigare har både nämndens ordförande Tord Karlsson blivit petad och förvaltningschefen Nisse Waldefeldt fått sparken. Dessutom har nämnden föreslagits att inte beviljas ansvarsfrihet av stadsrevisionen, den tuffaste kritik som går att få, och alla politiker i nämnden har avgått som följd. Det har handlat om flera olika aspekter, som dyra konsultinköp, avbrutna införanden av nya program och ett vidlyftigt resande.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Det sistnämnda, resandet, har det externa konsultbolaget PWC nu kollat närmare på. Deras granskning visar att det har begåtts ett eller flera fel i 81 av 100 granskade fall. Vid många av reseblanketterna fattades det signaturer från rätt person eller så är syftet med resan ifyllt på fel sätt. Vid en av resorna hade förvaltningen dessutom betalat konferensavgiften för tre deltagare två gånger.
Brister i underlag
Enligt de personer som intervjuats av konsultbolaget har bristerna i underlag berott på att de förmedlat informationen muntligt till den chef som varit ansvarig för att godkänna resorna och att de intervjuade därför bara sett den skriftliga blanketten som en sekundär källa till information. Detta trots att regelverket är tydligt kring att all information ska finnas i skrift.
Flera resor har arrangerats av två leverantörer till Intraservice och sedan fakturerats till förvaltningen, trots den uppenbara risken för jäv och mutor. Detta menar anställda på Intraservice beror på att det sågs som ett billigt alternativ och att det inte fanns tydliga förbud mot att åka på den typen av resor.
Det är dels en underleverantör, som kommunen upphandlar IT-rådgivning av, som organiserat en sådan resa. Under intervjuer med anställda ska det ha framkommit att det skett påtryckningar från en tidigare verksamhetschef att välja just de konferenser som den underleverantören anordnar, eftersom de ansågs vara ett billigt alternativ. PWC skriver i sin rapport att det vid de resorna inte framkommit direkta överträdelser, men att fakturorna är så pass ospecifika att det är svårt att veta vad som ingått i priset.
Den andra leverantören som arrangerat resor för Intraservice är Atea, som bland annat tidigare avslöjats ha haft en nära, och högst olämplig, relation till anställda på Intraservice. Där handlar det om tre resor, en till Barcelona, en till München och en till San Francisco. Där är det tydligare att fel har begåtts, då man låtit Atea boka även resor och hotell, trots att kommunen har avtal med en resebyrå för den typen av inköp. Dessutom är det inte tydligt vad som ingått i priset på den faktura som staden fått av Atea. Att en extern leverantör arrangerar resorna ökar risken för vad PCW kallar en ”förtroendeskada”.
Valt det längre resmålet
Tjänstemännen och politiker i Intraservice har också vid två tillfällen, under den period som granskats, valt att åka långväga trots att samma konferens fanns i närheten. Exempelvis åkte anställda till en konferens om IT i Las Vegas i juli 2016, när exakt samma konferens anordnades i Berlin i februari. Detta trots att kommunens regler tydlig slår fast att ressätt ska väljas på det minst klimatpåverkande och mest kostnadseffektiva sättet. Enligt de intervjuer som gjort framkommer att planeringen för deltagande på konferensen ska ha påbörjats efter att den i Berlin hållits, men det finns inget dokumenterat som styrker detta.
Vid minst 14 av resorna har personerna stannat borta längre än vad som kan anses vara nödvändigt. De dagarna ska beskattas som en förmån, vilket inte skett.