
En grupp forskare inom AI-etik på Cambridge universitet går nu ut med en varning för att företag snart kommer att kunna köpa data i realtid och marknadsföra produkter på ett hyperpersonaliserat sätt.
Bild: ShutterstockDagens ETC
Snart kommer AI att kunna analysera och påverka dina val och avsikter – innan du själv är medveten om dem.
– Det kommer att bli en guldrusch för dem som riktar in sig på, styr och säljer mänskliga avsikter, säger Jonnie Penn, teknikhistoriker vid Cambridge.

Text
Vill du fortsätta?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs ända till i sommar
Vill du läsa ända till sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Text
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.
Detta kanske också intresserar dig

Chefredaktören: Anklagelserna är falska – släpp Joakim Medin

Gigbolaget Bolt aktuellt för sjukresor: ”För sorgligt”

Åklagaren: Mordet på idrottsplatsen kopplat till Foxtrotkonflikten

Reportrar utan gränser: ”En desperat diktators sista utväg”

Efter avslöjandet om SD:s svarta lista: Ulf Kristersson KU-anmäls
