Hoppa till innehållet

Artificiell intelligens

AI-varningen: Dina framtida beslut kan bli en handelsvara

En grupp forskare inom AI-etik på Cambridge universitet går nu ut med en varning för att företag snart kommer att kunna köpa data i realtid och marknadsföra produkter på ett hyperpersonaliserat sätt.

En grupp forskare inom AI-etik på Cambridge universitet går nu ut med en varning för att företag snart kommer att kunna köpa data i realtid och marknadsföra produkter på ett hyperpersonaliserat sätt.

Bild: Shutterstock

Dagens ETC

Snart kommer AI att kunna analysera och påverka dina val och avsikter – innan du själv är medveten om dem.

– Det kommer att bli en guldrusch för dem som riktar in sig på, styr och säljer mänskliga avsikter, säger Jonnie Penn, teknikhistoriker vid Cambridge.

Artificiell intelligens, AI, kan användas för att förutsäga och påverka våra beslut och företag kommer snart att kunna köpa data i realtid och marknadsföra sina produkter på ett hyperpersonaliserat sätt. Den varningen förs nu fram av en grupp forskare inom AI-etik på Cambridge universitet.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela vintern

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela vintern till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.