En grupp forskare inom AI-etik på Cambridge universitet går nu ut med en varning för att företag snart kommer att kunna köpa data i realtid och marknadsföra produkter på ett hyperpersonaliserat sätt.
Dagens ETC
Snart kommer AI att kunna analysera och påverka dina val och avsikter – innan du själv är medveten om dem.
– Det kommer att bli en guldrusch för dem som riktar in sig på, styr och säljer mänskliga avsikter, säger Jonnie Penn, teknikhistoriker vid Cambridge.
Ale Låke
Text
Artificiell intelligens, AI, kan användas för att förutsäga och påverka våra beslut och företag kommer snart att kunna köpa data i realtid och marknadsföra sina produkter på ett hyperpersonaliserat sätt. Den varningen förs nu fram av en grupp forskare inom AI-etik på Cambridge universitet.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela vintern
Vill du läsa hela vintern till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Ale Låke
Text
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.