När Dagens ETC börjar gräva i vad som har hänt i Kalix står det snart klart att det inte bara är här barn med npf-diagnoser mött liknande behandling. Det rör sig inte heller om en slump, utan är en del av en noga utarbetad metod som Norman och Bergquist tagit fram.
Nyligen släppte de boken "Det finns inga omöjliga skolor” på Timbro förlag och firade med en tjusig releasefest på Grand Hôtel i Stockholm.
Hölls fast i soffa
Skolkonsulterna AB anlitades i våras av Kalix kommun. En pojke på mellanstadiet i en skola i Kalix fick den första skoldagen denna termin uppleva skolans nya metod, som bland annat går ut på att ta varje konflikt med eleverna. Under den första lektionen hade eleven i Kalix tagit ordet flera gånger utan att först räcka upp handen. Detta var tillräckligt för att han skulle få kvarsittning fyra minuter under den första rasten, berättar pojkens mamma, som vill vara anonym.
– När han protesterade tog de tag i honom och förde bort honom till ett rum där två i personalen höll fast honom. När han försökte komma loss tryckte de ner honom i en soffa. Två vuxna höll i varsin arm, med sina ben över hans ben. Han fick panik, säger mamman.
Sedan dess har sonen hållits fast varje skoldag, säger hans mamma.
– Jag känner mig oerhört frustrerad. Min son har en ADHD-diagnos och har svårt att förhålla sig nya regler. Något han jobbar med varje dag. Självklart ska han inte störa i klassrummet men de får inte hålla fast honom på det sättet, säger hon.
Nu har Skolkonsulterna blivit JO-anmälda och etoden pausas nu efter ett nämndmöte i Kalix utbildningsförvaltning under måndagen.
– Det nämnden tog beslut om igår var att vi stoppar samarbetet med skolkonsulten Susanne Norman. Beslutet följer på att det kommit massiv kritik, från enskilda men som har blivit stort i media, och då känner vi att vi måste stoppa samarbetet och göra en ordentlig utredning, säger Viktoria Wikström, som är ordförande i utbildningsnämnden i Kalix kommun.
Hon kan inte svara på om Susanne Normans arvode kommer att frysas, eller hur lång tid utredningen kommer att ta. Men enligt Viktoria Wikström är det av stor vikt att de snarast hittar en extern expert som kan genomföra granskningen. Under den tiden kommer inte Susanne Norman att befinna sig i någon av Kalix skolor.
Fasthållning eller hålla fast?
När Dagens ETC ringer upp Susanne Norman, som just nu befinner sig i kommunen, säger hon att de inte har någon elev i Kalix som varit fasthållen så många gånger sedan terminsstarten den 21 augusti. Hon menar vidare att det är skillnad på en ”fasthållning” och att ”hålla en elev”. Enligt Norman håller de sig alltid inom ramarna för skollagen. Hon har därför aldrig bevittnat en ”fasthållning”, menar hon.
– Problemet är att man inte gör skillnad på ”fasthållning” och att hålla en elev. Vi håller fast elever på det sätt vi får göra enligt skollagen, säger Susanne Norman.
Och hur får man hålla fast enligt skollagen, enligt dig?
– Vi använder minsta möjliga fysiska kraft i situationen och håller så kort tid som möjligt. På det sättet får vi hålla fast elever. Vi jobbar inte med fasthållningar. Det finns lite olika kategorier.
Susanne Norman menar att de endast ”leder ut” elever då ordningen störs, eller tryggheten hotas. Då kan det förekomma att pedagoger uppmanas hålla i elevens armar och ben. Hon hävdar att det endast är elever som har ett ”kraftigt utåtagerande beteende i skolan” som hålls fast på så sätt. Och att utbrotten blir kortare för varje gång barnet hålls fast.
Skapar självmordstankar
Dagens ETC pratar med föräldrar till fem barn som alla har gått eller går på skolor där Susanne Norman och Lillemor Bergquist arbetat. Skolorna har legat i Botkyrka, på Ekerö och nu senast i Kalix kommun. Samtliga barn har npf-diagnoser, de flesta adhd och autism.
Flera av föräldrarna berättar om hur deras metod i stället för att lugna deras barn har eldat på utbrott, ångest och i två fall även skapat självmordstankar. En mamma berättar hur hon kom hem och hittade sin 11-åriga son med en förskärare i handen. Ett annat barn annan sprang hem i strumplästen efter att ha hållits fast.
Susanne Norman har dock aldrig varit med om att deras fasthållningar har triggat en elev. Hon upprepar att de följer skollagen och ”alltid agerar professionellt”.
– Jag har aldrig upplevt att det har blivit värre i någon situation. Vi behöver hålla eleven tills den har återfått kontrollen över sig själv, säger hon.
Klarade inte beröring
En del i metoden som Norman och Bergquists företag Skolkonsulterna AB har tagit fram går ut på att alltid ta varje konflikt. De ser inte någon risk för att barn med npf-diagnoser ska diskrimineras i detta.
– Vi tar alltid hänsyn till om eleven har begränsningar. Men det är inte så att barn med npf-diagnoser är undantagna möjligheten att utveckla andra strategier som inte innehåller våld. Vilket de flesta barnen har gjort. De elever ni pratar om har vi aldrig kunnat arbeta aktivt med eftersom de har bytt skola, säger Susanne Norman.
Cecilia Forsbergs son, med adhd- och autismdiagnos, var tio år när han i februari 2018 gjorde två självmordsförsök efter att han kommit hem från skolan. Då hade Susanne Norman och en socialpedagog i en skola på Ekerö hållit fast hennes son i över 20 minuter.
– Jag gjorde en polisanmälan och anmälde till Skolinspektionen. Innan detta hade Susanne Norman försökt tvinga mig att godkänna att de fick punktmarkera min son genom att ta honom i armarna när han inte följde regler. Jag godkände aldrig någonsin det, för sonen klarade inte beröring när han missförstod det sociala. Många gånger innan den värsta fasthållningen hade personal på skolan stoppat honom fysiskt och det gjorde att han drabbades av total panik, men jag fick veta att allt berodde på att jag inte samarbetade tillräckligt med skolan.
Slutade gå till skolan
I tredje årskurs var Cecilias son knappt i skolan alls. Hon kunde inte förmå sig att tvinga honom då hon visste att han utsattes för våld av personalen. Hon kontaktade kommunen och vädjade om att de skulle stoppa det som pågick i skolan på Ekerö. Hon fick dock inte gehör – något som går igen i flera av föräldrarnas berättelser.
– Men det jag fick då var ett vitesförläggande. Jag skulle behöva betala drygt 17 000 kr för varje dag min son inte gick till skolan, eftersom det är skolplikt.
Bo Hejlskov Elvén är legitimerad psykolog och har ägnat en stor del av sin karriär åt att utveckla metoder för hur barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer ska bemötas inom skolan.
– Tio procent av barnen i skolan har särskilda behov och kommer inte kunna leva upp till de krav som ställs. Om barnet har en diagnos som ADHD har det problem med impulskontroll och då kommer barnet att prata rakt ut i klassrummet, oavsett konsekvenserna, säger han.
Lyckat exempel?
I marknadsföringen av den bok som Skolkonsulterna AB nyligen skrivit lyfts ett exempel från Botkyrka upp som ett bevis på att deras arbetssätt fungerar. På bara åtta månader lyckades de, efter att ha gått in som konsulter på uppdrag av Skolinspektionen som tagit över skolan, vända utvecklingen. Bo Hejlskov Elvén ifrågasätter inte att Norman och Bergquist lyckades vända på utvecklingen.
– Det är metoden jag reagerar på. De går in och bestämmer över barnen i stället för att samarbeta med dem. Sådana maffiametoder hör inte hemma i svensk kultur. Vi vill inte ha lydnad utan barn som växer upp och blir självständiga.
Bo Heljeskov Elvén larmade under den gångna helgen om skolorna i Kalix på sin blogg. Under torsdagskvällen damp ett mejl in i hans inkorg, där Susanne Norman hotar att anmäla honom för förtal. Blogginlägget ”innehåller felaktiga och osanna påståenden och beskrivningar om vårt förhållningssätt och arbetssätt i den grad att det hamnar inom förtal”, skriver Norman i mejlet, som Dagens ETC har tagit del av.
Heljeskov Elvén tar dock hoten med ro.
”Allt vad jag skrivit om metoden är beskrivet i deras bok”, skriver han i ett sms till Dagens ETC.