Stojanka Filippa Drinic är rektor på Östermalmsskolan i Stockholm. Samtidigt är hon även medlem i Edaiders "pedagogiska råd" tillsammans med åtta andra lärare och en tidigare skolledare. Samtliga arbetar på skolor inom Stockholms stad. Hon var tidigare biträdande rektor på grundskolan Nya Elementar där man använt den så kallade Wellbeing-appen från Edaider, innan Academedia gick in som delägare 2021. I appen fyller eleverna i data om sitt mående varje vecka som sedan analyseras av AI.
– Appen handlar väldigt mycket om att få reda på hur barnen mår, vilken inställning de har på sina studier. Man kan se det på individnivå, på klassnivå och på årskursnivå, säger hon.
”Jag är ganska restriktiv”
Hon ger två konkreta exempel. Dels har den kunnat visa när barn inte ätit tillräckligt under vissa veckor vilket lärarna då kunnat lyfta med vårdnadshavare. Sedan kunde appen också läsa av elevernas inställning till studierna och att faktorer som lågt självförtroende eller svag tillit till lärare påverkar elevernas prestationer.
– Då kunde vi se att det här behöver vi jobba mer med och rikta stöd dit det behövdes. Det går säkert att använda detta på en massa olika sätt. Vi ska sätta igång med det på Östermalmsskolan ordentligt i höst, säger Stojanka Filippa Drinic.
Hur mycket appen kostar för skolan att köpa in minns hon inte på rak arm.
– Det var två olika priser de hade. Dels hade de ett jättedyrt erbjudande som skulle kosta mellan 30 000 och 50 000 för att någon från bolaget skulle komma för att lära ut appen. Det sa vi nej till. Men sedan så fanns det en skollicens som gäller för ett visst antal barn. Då var det ett annat pris.
Du företräder det här bolaget. Samtidigt är du den som budgeterar för det på din skola…
– Jag har varit rektor på Östermalmsskolan i ett och ett halvt år och inte tyckt att vi ska ha det här för att vi kanske inte ens kan nyttja resultaten. Den fungerar inte särskilt väl för yngre elever. Så jag är ganska restriktiv själv. Sedan har jag ju knappt haft någon kontakt med Edaider. Jag tänker att jag eventuellt kommer backa ur det.
”Tänkt att jag ska kliva av”
Stojanka Filippa Drinic beskriver att hon till hösten endast vill beställa appen till delar av skolan och testa en termin för att se om lärarna tycker att det är bra.
Ser du någon konflikt i att appen delvis ägs av Academedia med tanke på att det är en konkurrerande skolkoncern?
– Det fick jag faktiskt reda på ganska nyligen. Och jag tycker inte om det alls. Nej. Därför har jag också tänkt att jag ska kliva av.
Emilia Bjuggren (S), skolborgarråd i Stockholms stad skriver i en kommentar till Dagens ETC att hon förväntar sig att stadens regelverk om bisysslor följs av såväl chefer och medarbetare. Att alla bisysslor ska anmälas och att ansvarig chef ska bedöma om bisysslan är tillåten. Hon reagerar på att Academedia som byggt upp sina verksamheter på skolpeng nu även tjänar pengar på andra skolor.
– Det är ett uttryck för hur absurd högerns marknadsskola är. Att aktiebolag som driver skolor kan använda våra skattemedel som ska gå till elevernas lärande till annan affärsutveckling är bara ytterligare ett exempel.
Stockholms stad har enligt Emilia Bjuggren inget samarbete med Edaider idag. Tjänsten utvecklades genom ett så kallat ESF-projekt som finansieras av EU via staden.
– Sedan staden lämnade projektet avråds skolor från att använda tjänsten och istället använda utbildningsförvaltningens upphandlade verktyg. Enskilda skolor kan dock ta egna beslut om vilka avtal de vill teckna, säger hon.
Tveksam till tjänstens kvalitet
Marcus Larsson, lärare och debattör som driver tankesmedjan Balans, ser AI-utvecklingen inom skolan som en enormt stor fråga för samtiden. Företag kommer stångas över att få skolor att investera i just deras projekt. Att Academedia är med här är därmed inte alls förvånande.
– Steget efter att man får in skolpeng för sina elever blir ju att man även kan tjäna pengar på andra huvudmäns elevers skolpeng. Då har man de här olika techlösningarna. Allt Academedia gör är vinstmaximerande. Sedan är frågan om kommunala huvudmän bör gå med på det.
Medlemmarna i det pedagogiska rådet på Edaider får ingen ekonomisk ersättning. Men Marcus Larsson anser ändå att förhållandet blir problematiskt.
– Det blir väldigt konstigt, speciellt om rektorer sitter i rådet, som har budgetansvar. Men nästa fråga är förstås om det är bra tjänster som säljs. Jag är tveksam. Hur förändras skolan och klassrumsundervisningen när AI har skapat de här individuella profilerna för varje elev?
”Något rent och sunt”
Enligt Paula Hammerskog, kommunikationsansvarig på Academedia, så kommer deras hemsida under dagen att förtydliga vilka av deras tjänster som är delägda och helt förvärvade av skolkoncenen, något som inte framgår idag. Vad gäller Edaider vill hon markera att det även delägs av Stockholms universitet och tre andra företag.
– Slutsatsen att någon “representerar” Academedia för att man sitter med i ett pedagogiskt råd hos Edaider är nog därmed lite för långtgående.
Målet för att skapa nya AI-tjänster är inte viktigt i sig, menar Paula Hammerskog. Det är teknik som ska effektivisera och öka lärandet som är grundbulten.
– Ny teknik måste alltså bidra, gör den inte det ska den inte användas, säger hon.
Dagens ETC blir strax efter samtalet med Paula Hammerskog kontaktad av Edaiders grundare Jalal Nouri, som är professor vid Stockholms universitet. Han skriver att han hört att vi kritiskt granskar Edaider och att det gör honom ledsen:
”Synd att ni i er iver att ifrågasätta Academedia underminerar en edtechstartup som gör och vill göra gott – i en kontext där skolvärlden dessutom efterfrågat digitalisering på vetenskaplig grund och med behovsägares delaktighet. Jag vädjar till dig att inte underminera EdAider – jag är säker på att det inte tjänar era ideal på Dagens ETC. Och vill du bli övertygad om ovan – att ni skadar något rent och sunt – så tar jag gärna en fika med dig vid tillfälle."