2027 — Lokala samvetsklausuler
Två regioner i Sverige tillåter samvetsklausuler, alltså att barnmorskor ska ha rätt att inte utföra aborter om det strider mot deras religiösa eller etiska övertygelser. Besluten överklagas och nationella protester utbryter. Under tiden som samvetsklausulen tröskas genom rättsapparaten känner den svenska abortmotståndsrörelsen – för första gången sedan fri abort infördes i Sverige 1975 – vind i seglen. Allianser byggs mellan de frireligiösa och nationalistiska rörelserna i Sverige, den katolska rörelsen på kontinenten, och den militanta anti-abortrörelsen i USA. Sverige får en alltmer välsmord abortmotståndslobby. Det påverkar SD, KD och även Svenska kyrkan, där abort blir en het fråga på flera håll i Sverige.
2029 — Svenska kyrkan svänger
Valet till kyrkofullmäktige detta år innebär ett avgörande skifte för Svenska kyrkan. Den nya ledningen säger att Svenska kyrkan nu ska stå för en ”konservativ humanism” som ska värna familjen och rätten till (fostrets) liv. Det leder till en massflykt från kyrkan, vilket samtidigt stärker de konservativa krafterna inom Svenska kyrkan.
2032 — ”Abortnämnd” införs
Efter riksdagsvalet 2030 sitter KD, SD och M i regering. I valkampanjen viftade de bort det växande abortmotståndet inom partierna men bara ett år efter valet lägger de fram ett gemensamt ”program för allas mänskliga rättigheter” där de vill ”balansera” kvinnans rätt till sin kropp med fostrets rätt till liv. En ”abortnämnd” införs den 1 januari 2032. Rätten till abort sänks från vecka 18 till vecka 12, sedan måste ”abortnämnden” bevilja undantag. Samtidigt tvingas alla som vill göra abort att först få rådgivning, och därefter sex dagars betänketid. Detta drabbar inte minst unga kvinnor på landsbygden för vilka en abort blir krånglig. Stigmat kring abort ökar i Sverige.
2034 — ”Bevara svenska folkstammen”
KD och SD går till val på att införa en nationell samvetsklausul, för att bli ”mer i linje med omvärlden” och samtidigt ”professionalisera” abortvården så att den ska ge ”mer allsidig rådgivning”. Aborträttsaktivister menar att det egentliga syftet är att göra aborten så krånglig att många avstår. Även om abortmotståndet har ökat inom Moderaterna är en majoritet för aborträtten så som den ser ut idag. I regeringsförhandlingarna går de dock SD och KD till mötes i utbyte mot massiva skattesänkningar. De kommande åren minskar antalet aborter i Sverige, vilket kritikerna menar bevisar att de hade rätt. Men den konservativa regeringen hävdar att detta är en framgång, eftersom ”många liv har räddats”. Allt starkare krafter inom SD driver nu att svenska kvinnor ska uppmuntras att föda fler barn som ett sätt att ”bevara den svenska folkstammen” i en alltmer globaliserad värld.
2048: Fri abort avskaffas
KD, SD och M bildar återigen regering efter valet 2046. Den tidigare socialdemokratiska regeringen genomförde lättnader för ”abortnämnden” men lät den vara kvar. Omedelbart efter valet går den väloljade och välfinansierade svenska och internationella abortmotståndsrörelsen till attack. ”Jämställdhet” betyder nuförtiden ofta att män ska ha rätt att ha synpunkter på vad kvinnan gör, inte minst när det gäller deras gemensamma foster. Vi har många preventivmedel, menar regeringen: abort ska inte vara ett av dem.
Riksdagen avskaffar fri abort 2048. Den nya lagen påminner om den som gällde i Sverige 1939–1974. Abort är förbjudet och straffbart, men undantag kan ges av exempelvis humanitära eller medicinska skäl. Antiabortrörelsen har segrat – även om den inte på något sätt slår sig till ro.
2049 — Galgen är tillbaka
Illegala aborter ökar dramatiskt i Sverige. En del läkare och sjukvårdspersonal genomför gratis aborter i smyg medan andra ser till att ta ordentligt betalt för samma tjänst. 2049 drabbas världen av en allvarlig influensapandemi, som får coronapandemin på 20-talet att blekna i jämförelse. När sjukvården begränsas på grund av pandemin drabbar detta ytterligare möjligheten att utföra aborter. Resorna som svenska kvinnor hade börjat göra till länder som fortfarande har fri abort kan inte längre genomföras på grund av restriktioner, och vissa kvinnor tar till metoder som hörde till 1900-talets Sverige. Det rapporteras om desperata abortförsök med hjälp av galgar, huskurer och kokheta bad. Abortdrönare som levererar säkra abortpiller stoppas av polis och förstörs.
Den här artikeln kommer från ETC nyhetsmagasin
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.
I denna framtidsspaning har ETC utifrån tendenser i dagens abortmotstånd och politiska utveckling dragit saker till sin dystopiska spets. Tre abortexperter – journalisten Anna Dahlqvist, utredaren Mats Wingborg och Lena Lennerhed, professor i idéhistoria – har bidragit med bakgrundskunskap.
– Även om man instinktivt känner att det här aldrig kommer att kunna hända så är det intressant att se, saker händer ju stegvis, historien har visat oss att saker som verkade omöjliga kan smyga sig på, säger Anna Dahlqvist.
– Man vill gärna inte ens tänka så kring abortfrågan, det är så heligt att ingenting kan hota synen på abort i Sverige.
Lena Lennerhed vill understryka att aborträtten inte är hotad i Sverige idag. Hon berättar att när hon reser runt i Sverige och talar om abortfrågor möter hon inte sällan människor som är oroliga. Men även om det är viktigt att bevaka abortmotståndet är det också viktigt att inte ropa ”vargen kommer”.
– Jag försöker istället säga att alla gånger sedan vi fick fri abort 1975 och aborträttsmotståndare i Sverige har försökt ställa krav på förändring – de har inte vunnit en enda gång. Inte en enda gång, säger Lennerhed.
– Men det är klart att vad som händer i en framtid vet vi ingenting om. Och skulle det ske så sker det troligtvis stegvis, att det blir en begränsning i taget. Det är väldigt sällan som den här typen av rättigheter eller reformer bara omkullkastas på en gång utan jag tror att man i så fall skulle börja knapra in på de här rättigheterna.
Lena Lennerhed poängterar också att KD har stått bakom den svenska aborträtten sedan 1997, även om det finns enskilda personer inom partiet, bland annat riksdagsledamöter, som driver andra uppfattningar.
Mats Wingborg menar dock att KD kan svänga i ett annat samhällsklimat.
– Inom SD och KD finns en stark opinion för att inskränka aborten och det är väldigt mycket av taktiska skäl som man har ändrat sig, det är väldigt tydligt. Just av de taktiska skälen är de här partierna inte så benägna att lyfta de här frågorna.
Men det kan vara i en annan organisation som abortmotståndet i Sverige först kan rota sig på allvar, enligt Mats Wingborg.
– Det är Svenska kyrkan, där poppar de här åsikterna upp hela tiden. Nu möter de motstånd, men det finns ganska många sådana röster, och jag tror – i ett scenario där det skulle gå illa – att vi först skulle se företrädare i Svenska kyrkan som började förespråka begränsningar i aborträtten. I ett nästa skede skulle det kunna leda till en ändrad syn inom hela kyrkan. Idag kan en sådan förändring verka avlägsen, men förskjutningar kan ske snabbt, säger Wingborg.
– Det här betyder att om man vill försvara en liberal abortlagstiftning så är det viktigt att ha ögonen på vad som sker inom kyrkan.
Den här artikeln kommer från ETC nyhetsmagasin
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.