– De kom och skulle genomföra sin metod och sitt arbetssätt. De har en helt annan elevsyn än jag. De ville att vi i personalen skulle göra saker som vi absolut inte kunde tänka oss att göra. Som att hålla kvar elever mot sin vilja och tvinga dem att skriva på kontrakt och lova sådant de inte höll med om, säger specialpedagogen Marie-Louise Åsenklint, som var biträdande rektor på Nordic International School i Norrköping.
Det var Norrköpings Tidningar som först kunde berätta om de massiva avhoppen från skolan: 93 elever inom loppet av ett läsår. Skolkonsulterna AB arbetade på skolan från augusti 2022 till oktober samma år.
Försökte samarbeta
Enligt skolans hemsida så är de en ganska traditionell skola i vissa avseenden – man har till viss del ett konsekvenssystem där elever kan få exempelvis kvarsittning. Men inte alls i den utsträckning som det blev fråga om när Skolkonsulterna AB klev in, berättar Marie-Louise Åsenklint.
– Jag försökte till en början att samarbeta eftersom den ena av dem var en rektor på skolan. Men när det sedan inte fanns någon lyhördhet för elevhälsan och den kompetens vi hade på skolan – då sade jag emot och blev obekväm för dem. Det var jag själv som sade upp mig, men jag tror de hade hittat ett sätt att bli av med mig på annars, säger hon.
Skolkonsulterna AB upprättade sina egna system under tiden på skolan.
– Jag var ansvarig för elevhälsan och de samarbetade inte med de kompetenser som fanns inom den. De körde sitt eget race och hade möten med elever och föräldrar utan att det följdes upp som det ska. De hade också ganska långa möten med elever på mellan- och högstadiet utan att informera deras vårdnadshavare, vilket inte är okej.
Vill att alla ska vara normativa
Skolkonsulterna AB hävdar att de alltid försöker anpassa sig utifrån barnens individuella behov. Marie-Louise Åsenklint håller inte med om det.
– Deras metodik är att få elever att uppföra sig på ett särskilt sätt. Mot deras egen vilja. De vill att alla elever ska bemötas och behandlas på samma sätt, men det fungerar inte eftersom vi måste möta varje individ utifrån sina egna behov.
Hon beskriver det som att Skolkonsulterna vill ”strömlinjeforma” eleverna.
– Det gäller inte bara barn med neuropsykiatriska diagnoser – som man inte tycks ha någon kunskap om trots att man påstår det – utan det gäller även personer med andra typer av icke-normativa beteenden.
”Utöva makt” på olika sätt
I flera andra skolor där Skolkonsulterna AB har arbetat eller anlitats, i Botkyrka, Kalix och på Ekerö, har barn, lärare och föräldrar vittnat om upp emot timslånga, fysiska fasthållningar. Efter medias granskningar gick Ekerö kommun i veckan ut och tog avstånd från Skolkonsulternas metoder. Kommunen skriver också att de, i motsats till vad Skolkonsulterna hävdar, aldrig har varit ”beställare av deras tjänster”. Dagens ETC erfar dock att både Norman och Bergquist varit anställda inom skolor i kommunen innan de startade sitt konsultföretag.
Samtliga barn som i de nämnda kommunerna har drabbats av fasthållningar har haft npf-diagnoser. Marie-Louise Åsenklint känner inte till att det har förekommit på Nordic International School i Norrköping.
– Men det hände att konsulterna höll kvar barn mot deras vilja. Det kan man göra på flera sätt, genom att med ord utöva makt, visa med kroppsspråket eller på andra sätt tvinga eleven att stanna i ett rum. Jag hade dialoger med föräldrar vars barn hade blivit kränkta på olika sätt, säger hon.
Dagens ETC har sökt Anders Hultin som är delägare i storkoncernen Watma, som står bakom Nordic International School. Dagens ETC har också sökt Susanne Norman, som har avböjt att kommentera med hänvisning till efterarbete efter ett heltidsuppdrag och uppvaktning från media.