Han vilar just nu ut på Porto Santos utanför Portugals kust. Yrvind skulle egentligen seglat ensam ända till Nya Zeeland, en resan han beräknade skulle ta cirka 300 dagar.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Gav sig av från Irland
Han gav sig av från Irland den 6 juni men under seglatsen fick han stora problem med hemmabyggda kolfiberbåten ExLex som är under sex meter lång. Enligt Yrvind själv är den för tung, svårstyrd och instabil. Han bestämde sig för att avbryta resan för ett par dagar sedan efter att ha stött på hårt väder. Förpiken vattenfylldes och seglen blev omöjliga att hantera.
– Allting har inte fungerat, men mycket har, så det har varit bra ändå, säger Yrvind.
Själv beskriver han det hela som ett tillfälligt avbrott och han är fast besluten om att snart försöka nå Nya Zeeland igen. Yrvind har redan börjat rita på en ny båt som ska vara något kortare men bredare än ExLex, för stabilitetens skull.
– Först ska jag bygga seglande prototyp i trä i skala 1:1 och jag kommer att sätta igång med kompositmodellen efter det. Sedan får vi se, jag tror det varit väl ambitiöst att segla den här sträckan i ett streck med en sådan här båt. Troligtvis kommer jag att dela upp den med ett stopp någonstans.
Han vet dock inte riktigt när han kommer vara tillbaka i Sverige och kan dra igång bygget.
– Jag är precis på väg bort till en gubbe som ska ringa en speditör och höra vad det kostar att ta hem båten. Om det är dyrt kan det hända att jag får köra bort till tippen och ta hem de viktiga grejerna i en låda. Jag vet inte hur lång tid det kommer ta detta.
Ingen protest mot EU
Media har beskrivit hans resa både som ett rekordförsök och en protest mot EU:s fritidsbåtsdirektiv som ställer höga krav på småbåtar. Men han förnekar att seglatsens syfte skulle ha varit att slå ett slag för småskalighet och bevisa att mindre båtar tål hårt väder.
– Det är varken en protest eller ett rekordförsök utan framförallt ett experiment för att få fram en ny typ av båt som är mer miljövänlig.
Yrvind började bygga sina egna båtar och göra längre seglatser redan på 1960-talet. Han har figurerat i otaliga tidningsartiklar genom åren och både kapsejsat och blivit räddad. Att han snart fyller 80 år ser han inte som något hinder för att fortsätta sina äventyr.
– Jag har varit ut på fördäcket och vinglat i hårt väder, fixat med segel och grejer. Jag blev själv lite förvånad över hur bra form jag är i. Dessutom har jag hittat ett nytt system för maten som gör att jag bara äter en gång om dagen.
För Yrvind handlar mycket om inställning.
– Jag tror att när många tänker att nu börjar man bli för gammal, ja då börjar de också bli gamla.