1. Omvärlden
Hur ska bilens dator analysera sin omgivning? För närvarande tävlar två tekniker med varandra – bildigenkänning (Computer Vision) och laserspaning (Lidar). Den förra förespråkas av Teslas Elon Musk, eftersom det gör det möjligt för bilen att "känna igen" vad som finns i omgivningen. Den senare förordas av Google och bygger på extremt snabba laserpulser som skannar av omgivningen och bygger upp en 3D-modell av den.
Bägge teknikerna har sina nackdelar. Lidar är betydligt dyrare och erbjuder inte samma möjligheter för datorn att "förstå" vad som finns i omgivningen. Computer Vision kräver ljus och tillgång till enorma mängder data för att bildigenkänningen ska fungera.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
2. Medbilisterna
Självkörande bilar kännetecknas av att de följer trafikregler till punkt och pricka. Gott så. Men en studie gjord av London School of Economics tyder på att självkörande bilars mekaniserade laglydnad kan få andra förare att bete sig vårdslöst, eftersom de senare litar på att den självkörande bilen bredvid dem kommer att bromsa, väja eller göra det som krävs för att undvika olyckor.
3. Lagstiftningen
Vem är det som kör egentligen? Musse Piggs ständiga julfråga är berättigad när det gäller det juridiska ansvaret i en självkörande bil. Som sommarens dödsolycka med en självkörande Tesla visade – där datorn inte såg skillnad mellan en vit traktor framför och den ljusa himlen – finns det olika grader av kontroll i automatiseringen.
Bör den som färdas i en självkörande bil vara beredd på att systemet fallerar? Hur fördelas ansvaret i en liknande situation men där någon annan råkar illa ut? Eller när en olycka kunnat undvikas med uppdaterad programvara, men där ägaren inte genomfört en sådan uppdatering?
4. Moralen
Du kör i hög hastighet. Ett hinder dyker plötsligt upp på vägen. Väljer du X kan den ena skadas. Väljer du Y kan någon annan skadas.
Vi människor är långt ifrån moraliskt ofelbara, men vi har åtminstone en moral som kan ställas till svars. En datorstyrd bil har alla möjligheter att agera snabbare än en människa i en akut situation, men vad baserar den sina beslut på? Är det ens möjligt att lägga in alla möjliga situationer där skillnaden i ingångsvärden avgör vilket beslut som är rätt och vilket som är fel?
5. Car-hacking
Självkörande, uppkopplade bilar styrda av ettor och nollor kommer lika säkert som att solen går upp i öster bli utsatta för hackerattacker. Även om sådana i regel är olagliga kommer inte biltillverkare att komma undan sitt ansvar för att leverera så intrångssäkra produkter som möjligt. Om något går snett, var går gränsen för när biltillverkaren inte skyddat bilen tillräckligt mot ett fientligt övertagande? Hur stor elektronisk sårbarhet kan accepteras hos en bil när den överförs till kunden?