”Åh, vinden i håret, den öppna vägen framför dig, och inte ett bekymmer i världen… förutom alla spårare, kameror, mikrofoner och sensorer som fångar din minsta rörelse. Urk. Moderna bilar är en integritetsmardröm.”
Så inleder Mozilla Foundation sin granskning av 25 bilmärken, däribland BMW, Volkswagen, Hyundai och Tesla. Samtliga fick lägsta betyg när det gäller att skydda sina kunders privatliv. ”Nu är det officiellt: bilar är den värsta kategori produkter vi någonsin undersökt gällande integritetsskydd”, skriver Mozilla Foundation, som genomför undersökningar för att guida köpare. I det här fallet kan organisationen inte rekommendera något bilmärke.
Nissan och Kia sticker ut på ett sätt: de skriver rätt ut att de samlar in information om ”sexuell aktivitet” respektive ”sexliv”.
Bilindustrin har de senaste åren skrutit om att de skapar ”datorer på hjul” – men dessa datorer har också en ”överlägsen makt” att spionera på allt du gör och vart du åker med din bil, skriver Mozilla Foundation, som listar fyra allvarliga problem:
1. Samtliga 25 bilföretag samlar in för mycket personlig data, det vill säga mer än de behöver för att maximera bilens prestanda. Bilen ger unik tillgång till stora mängder information, till exempel kan företagen komma åt din telefon genom bilens app och de kan samla information om dig genom andra appar som Google Maps.
2. 84 procent av bilföretagen uppger själva att de kan komma att dela information med andra. Och 76 procent av bilföretagen säger att de kan sälja informationen de har om dig.
3. Endast två av de 25 företagen säger att du som kund har rätt att kräva att företagen raderar datan de har om dig. Det är sannolikt inte en slump att dessa företag, Renault och Dacia, är de enda som enbart säljer i Europa, där GDPR-lagen ställer hårda krav, menar Mozilla Foundation. ”Med andra ord: bilföretag gör ofta vad som helst med din personliga information om de kan komma undan med det juridiskt.”
4. Mozilla Foundation har tagit fram en lägstanivå som de menar att företag behöver nå upp till för att skydda information de har om sina kunder. Men när det kommer till bilföretagens ofta långrandiga ”privacy policies” är de så vaga att det inte i ett enda fall ens går att se om de klarar lägstanivån. Det går alltså inte att veta hur lätt det är för utomstående, till exempel kriminella aktörer, att komma åt information om dig.