– Vi vill att politikerna ska ta sitt ansvar och göra något, för om vi gör något i tid räddar vi liv, säger Paula Asarnoj, kommunikationsansvarig på BRO.
Två av tre fall av bröstcancer upptäcks tack vare screeningen. Men trots detta är det många kvinnor som inte undersöker brösten.
– Vi jobbar med att värva flera kvinnor hela tiden – men det är ett långsamt och mödosamt arbete för några ideella föreningar som inte har så mycket resurser, säger Paula Asarnoj, kommunikationsansvarig på BRO.
Vill sätta politisk press
För att öka deltagandet har BRO formulerat sju krav, bland annat avgiftsfri undersökning, påminnelse vid uteblivet besök och mobila mammografienheter.
– Med rapporten vill vi skapa ett tryck på politikerna – det handlar trots allt om 150 000 kvinnor som aldrig undersöker brösten. Att utrikesfödda kvinnor uteblir dubbelt så ofta, samtidigt som den gruppen löper 30 procent högre risk att dö av sjukdomen, måste också uppmärksammas. Ju tidigare sjukdomen upptäcks, desto bättre prognos och överlevnad. Det är den kopplingen vi vill att politikerna ska ta sitt ansvar för och göra något åt. För om vi gör något i tid räddar vi liv, den saken är säker, säger Paula Asarnoj.
Ställer sju krav
Bland sina sju krav nämner BRO mobila mammografienheter. I Västra Götaland har det privata företaget Unilabs tre mobila mammografienheter som cirkulerar till 19 platser utöver de sju fasta enheterna i regionen. Sedan 2011 har företaget gjort insatser för att få fler kvinnor att gå på mammografi, bland annat genom införandet av mobila enheter men även genom information och föreläsande.
– Då började vi tänka kring varför de här kvinnorna inte kommer på undersökningen och vad vi kan göra för att få dem att komma. Nu skickar vi till exempel alltid ut en andra kallelse till de kvinnor som inte kommer till sin mammografi. Vi skickar också med informationsflyers där det står om vad mammografi är och hur det går till, och som även är översatt till fyra olika språk, säger Petra Slättsjö Gunnarsson, affärschef på radiologienheten på Unilabs.
Har ni sett några märkbara resultat än?
– Vi ser att över 30 procent av kvinnorna som får en andra kallelse kommer på undersökningen, och det är rätt bra resultat tycker vi. Sedan har vi generellt sett ökad andel deltagande kvinnor sedan vi satte fullt fokus på att öka deltagandet 2011.