Den nya planen täcker in området från där Skeppsbron övergår till Emigrantvägen och bort till Masthuggstorget. Totalt kommer det att bli 1 300 nya lägenheter, 100 000 kvadratmeter kontor, 25 000 kvadratmeter handel, två förskolor, en skola, 1500 parkeringsplatser och ett stort grönområde. Dessutom kommer Masthuggstorget att förlängas med ytterligare grönområde ner mot vattnet.
Terminalen blir kvar
Men kvar i planen är Stenas Danmarksterminal. Nämndens ordförande Emmali Jansson (MP) säger att hon hoppas att man framöver kommer kunna flytta terminalen, som blivit något av ett landmärke.
– Det finns en tanke om att färjetrafiken på sikt kommer att flytta ut och låta hela staden komma ner till vattnet. Vi är oense om precis när.
Miljöpartiet vill att Stenaterminalen ska vara flyttad 2025. Hon får medhåll om att den behöver flyttas av vänsterns representant Johan Zandin. Han framhåller behovet av en ny broförbindelse över älven, och att det i samband med det bygget kan bli relevant att flytta terminalen.
– Så att man inte behöver bygga en bro där de båtarna kan passera.
Men Johannes Hulter (S) menar att det finns ett stort värde i att ha kvar Stena i centrala Göteborg.
– Vi vet att det bland göteborgarna finns en stark kärlek till de här båtarna och dess trafik. Det hör mycket ihop med Göteborgs identitet. Det har vi stor respekt för. Sen handlar det mycket om hur Stena vill utvecklas som företag längre fram.
Han får medhåll från Alliansens ledamöter i Stadsbyggnadsnämnden. Ann Catrine Fogelgren framhåller närheten till spårvagnen som en anledning till att ha kvar Stena-terminalen på nuvarande placering. Hampus Hagman (KD) menar att Stena erbjuder många arbetstillfällen.
– Därför måste Stena ha jättegoda förutsättningar för att driva sitt företag i Göteborg i ett centralt läge, säger han.
En känslig bit i planeringen av det nya området har varit det stora hotell som ska sträcka sig upp ur Folkets hus. Efter att Folkets hus backat ur såg planen ut att vara i fara, men föreningen ska ha svängt i frågan, hittat finansiering, och nu finns hotellet fortfarande kvar i planen.
Kommersen rivs
Den populära loppmarknaden Kommersen kommer att rivas. Men det betyder inte slutet för den klassiska köpeplatsen. Målet är att hitta nya lokaler inom området där Kommersens verksamhet kan husera, säger Per Osvalds, som jobbar på stadsbyggnadskontoret med Älvstrandens utveckling.
– Kommersens byggnad är i så dåligt skick att vi bedömer att den behöver rivas. Den klarar inte av att användas vidare, det är bland annat hål i taket. Men verksamheten kommersen försöker vi behålla. Det behöver vi jobba vidare med, säger han.
Den etapp av utveckligen kring älvstranden som planerats tidigare, Skeppsbron, har stångats med flera problem. Efter att det blev känt att priset för byggnationen skenat iväg har politikerna i kommunstyrelsen reagerat. Nu har de beslutat att det ska bli nytag, och att man ska vända på varenda sten för att få Skeppsbron att gå ihop ekonomiskt. Men Per Osvald ser inte att den risken föreligger för den nya kajetappen.
– Skeppsbron och de kunskaper vi fått därifrån har påverkat kalkylen i den här planen. Vi vet mer om hur mycket det kostar att bygga ut i vattnet till exempel. Kalkylerna vi har nu pekar mot att det kommer att hålla ekonomiskt.
Det finns ingen risk att det blir samma problem som uppstod med Skeppsbron?
– Det kan jag inte svara på. Vi har en marginal, sen får man bedöma den, säger han.
Emmali Jansson (MP) känner sig trygg i att projektet ska bära sig.
– Vi har ställt väldigt många frågor och fått ett bra underlag. Så jag tycker att vi har gjort så gott vi kan för att säkerställa att vi har koll på kostnaderna.
Moderaternas representant i nämnden Axel Josefson slår tydligt fast att han känner sig säker i att kalkylen håller.
– Vi har gjort en genomförbarhetsstudie, som inte gjordes på Skeppsbron.