”Länk i kommentarerna.” Om du har Facebook så känner du igen den frasen, liksom den här: ”Bild för uppmärksamhet.” De är uttryck för anpassning till de algoritmer som styr vilka inlägg som faktiskt blir sedda av andra användare.
Så länge som Facebook har använts för marknadsföring har det funnits folk som jobbar heltid med att lista ut i detalj hur ett inlägg ska vara utformat för att nå genomslag. Ett mindre samhällsnyttigt jobb är svårt att tänka sig. Enda syftet är att hjälpa vissa att hamna högre i flödet på bekostnad av andra som pressas nedåt. Uppmärksamhet är ett nollsummespel. För att bli vinnare krävs kunskap och denna kunskap är en färskvara, eftersom Facebook ständigt skruvar på sina algoritmer. Ena året kanske det ger pluspoäng att använda hashtags, nästa år minus.
Allra tydligast, sedan några år, är att Facebook hatar länkar. Detta behöver man inte vara konsult för att inse. Miljontals användare har på alldeles egen hand erfarit hur mycket färre likes det ges på postningar som innehåller en länk som leder ut ur Facebook. Länkar ger ett kraftigt minus i flödets sortering, medan bilder ger plus.
Därav anpassningen bland alla som vill uppmärksamma andra på en artikel. Man lägger upp en bild med en kort text om artikeln, men länken förpassas till kommentarerna under själva inlägget.
Hatet mot länkar präglar även andra sociala medier. Värst är nog Instagram, som helt bryskt har blockerat möjligheten att skriva webbadresser i bildtexter eller kommentarer. Standardfrasen där blir i stället: ”Link in bio”.
Till och med Twitter sägs nu nedprioritera tweets som rymmer länkar.
Logiken är lätt att begripa. Företag som vill sälja vår uppmärksamhet har intresse av att hålla oss kvar i flödet och varje länk representerar ett hotande användarläckage. Centrifugalkraften måste minimeras. Hypertexten måste kuvas. Vi lär oss att undvika länkar och belönas för detta med likes.