Hoppa till innehållet

Kommentar

George Monbiot: Ett godståg lastat med skitsnack

Byggplatsen för High Speed 2 (HS2) i London.

Byggplatsen för High Speed 2 (HS2) i London.

Bild: Matt Dunham/AP/TT

Dagens ETC

Projektet kallas HS2. Och svaret på varför priset rusar och allt havererar är klientelism. Förhållandet mellan makthavarna och dem som tjänar på så stora projekt gör att ingen verkligen kostnadsberäknar eller kontrollerar.

Det här är en kommentar.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

2010, när en höghastighetsjärnväg från London och norrut – HS2 – föreslogs av den avgående Labourregeringen, skrev jag en artikel där jag menade att uträkningarna inte stämde. Miljövinsterna hade blåsts upp av ett antal uppenbara redovisningsknep och uppdiktade siffror. Det regeringen kallade projektets ”business case” var egentligen en kostnadsanalys, i vilken de förmodade ekonomiska vinsterna överskattats genom rena angrepp på sunt förnuft. Framställningen av HS2 var hela tiden ett godståg lastat med skitsnack.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Nu kan du låsa upp alla artiklar i en vecka - utan kostnad. Ingen bindningstid.

3 månaders sommarrabatt

Från

Vill du prenumerera hela sommaren till superpris? Nu får du 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln