Det går åt fel håll. Globalt sett har världen gått från att vara 9,1 procent cirkulär under 2018 till att i år endast vara 7,2 procent cirkulär, enligt Circularity Gap Report 2023.
Kampanjen Circular Monday menar att en cirkulär ekonomi är en viktig nyckel för att nå nettonollutsläpp till 2045.
– Tittar man på Sveriges siffror i Circularity Gap Report ser vi att vi endast är 4,3 procent cirkulära, säger Elin Berman i ett pressmeddelande. Hon är operativ chef på Cradlenet, ett nätverk av företag och organisationer som jobbar för en cirkulär ekonomi, och som är med och driver Circular Monday.
– Vi behöver inte fler shoppingdagar som främjar överkonsumtion av saker vi inte behöver, vi behöver istället sprida kunskap och göra det lätt att hitta till alla de roliga och fantastiska cirkulära alternativ som finns där ute, säger Elin Bergman.
Att intresset finns för återbruk är uppenbart. En rapport från thredUP visar att återbruksmarknaden växer fem gånger snabbare än den linjära. Samtidigt blir allt fler medvetna om att just produktionen av nya produkter står för majoriteten av klimatutsläppen under en produkts livscykel. Och det spelar roll. Färska siffror från Inrego visar att en återbrukad IT-produkt har så mycket som 85 procent lägre klimatavtryck än en ny.
– Att ställa om till en cirkulär ekonomi innebär enorma affärsmöjligheter, och är samtidigt ett billigt och effektivt sätt att snabbt minska våra klimatutsläpp, säger Ingmar Rentzhog från Circular Monday.
Han hänvisar till en analys från Summa Equity som beräknar att 1,4 procent av EU:s BNP skulle räcka för att ställa om hela Europa till en cirkulär ekonomi.
– Då skulle vi samtidigt minska våra utsläpp med 55 procent och bli 80 procent självförsörjande på material. Det är en no-brainer, så vad väntar vi på?