Hur ser du på den konflikt som uppstår mellan klimatforskningen du arbetar med och dina flygresor?
– Ja, det får man alltid fundera över. Om man kan ersätta den här resan med ett virtuellt möte. För det jobbar vi väldigt mycket med att utveckla virtuella mötesplatser, till exempel så vill vi utveckla Norrköpings beslutsarena som en sådan mötesplats, och det har vi också som policy. Men väldigt mycket är ju svårt då det handlar om personliga möten. Det handlar också om vårt uppdrag att stödja kompetensutveckling i till exempel Kap Verde. Vi hade nyligen en otroligt uppskattad workshop tillsammans med våra samarbetspartner där om samhällsomställning. Och där finns inte tekniken för fjärrmöten och då är det svårt att ersätta mötet och skapa den möjligheten till den globala samhällsförändring som vi också behöver.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Internationellt samarbete
Björn-Ola Linnér menar även att det för en större global omställning krävs internationellt samarbete.
– I den mån vi kan genomföra det virtuellt så ska vi absolut bli mycket bättre på det. Sedan går det inte att ersätta allting och då får vi hoppas på att flyget med hjälp av styrmedel kan börja prioritera omställningen mot förnybara drivmedel och flygbränslen.
Är flygresor något det pratas om bland dina kollegor?
– O ja, vi pratar väldigt mycket om detta. Och det finns lite olika åsikter. Vi försöker så klart att jobba för att göra ett mindre fotavtryck. Vi måste alla både inom jobb och privat fundera på vilka resor som är nödvändiga och prioritera hårdare och hitta andra plattformar i möjligaste mån. Men det går inte helt att ta bort resorna. Det skulle inte göra det globala miljöarbetet en tjänst, det tror i alla fall inte jag. Att skapa samarbete och förståelse för varandra och mellan kulturer är något som behövs i vår tid. Inte minst i ljuset av populistiska isolationistiska strömningar.
– Sedan är det så att för varje resa man gör så har vi nog prioriterat bort tre möjliga resor till platser där man varit inbjuden. Det är inte så att vi åker på allt vi kan utan vi gör prioriteringar. Men visst, en hårdare prioritering och politiska styrmedel som till exempel flygskatten som kan hjälpa till att driva på en omställning inom flygbranschen – för det är möjligt. Där skulle man kunna göra mycket mer.