BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Jag hade alltid velat starta ett företag så jag drog igång. Men då jobbade jag inom hotellbranschen så detta var en sidoverksamhet, berättar Linda Lövenlid.
Sidoverksamheten växte
Linda Lövenlids sidoverksamhet växte snart från vardagsrummet ut i garaget och till slut sa hon upp sig från jobbet för att på heltid ägna sig åt Minimera.
– Men det var fortfarande väldigt småskaligt. Jag kände att jag verkligen trodde på idén och jag såg potentialen, men själv hade jag inte den kunskapen och kompetensen att driva det vidare, berättar Linda Lövenlid.
När hon och familjen några år senare flyttade till Norrköping lärde hon känna Ann-Sofie Bergort som även hon drev sin egen verksamhet inom nischen hållbart mode. Det visade sig snart att de hade flera gemensamma intressen och att deras visioner och kompetenser kompletterade varandra. Så för ett år sedan bestämde de sig för att tillsammans utveckla Linda Lövenlids verksamhet i ett gemensamt aktiebolag. Nu har företaget växt. Totalt är de fem anställda som jobbar med att sortera och välja ut vilka plagg som ska köpas in och säljas vidare, fotografera dem och sälja dem online.
– Vårt mål är att markant öka second hand shopping och stärka bilden av second hand som något som kan vara både kul, fräscht och moderiktigt. Visionen är att hjälpa kunder att handla second hand, säger Ann-Sofie Bergort.
Gärna från starka märken
Långt ifrån alla kläder de får in säljs vidare. Till webbshopen väljs bara gobitarna. Hela, rena kläder av bra kvalitet. Gärna från starka märken. Resten skänks till Myrorna.
Ann-Sofie Bergort går fram till en stor vagn av bortsorterade plagg.
– Basplagg som bara kostar en hundralapp som nya till exempel, sådana är det ingen som köper second hand, förklarar hon och nyper i en beige enkel tröja.
Fotograferingen och hur plagget visas upp i webbshoppen är viktigt. Webbshopen ska vara inspirerande och kännas som en vanlig butik.
Men Minimeras verksamhet handlar inte bara om att sälja. De vill även sprida kunskap om modeindustrins konsekvenser och få konsumenter att tänka efter och ta ansvar.
– Jag fattar att det är lätt att hamna i fast fashion fällan. Det spottas ut nya trender varje dag, men det är till ett väldigt högt pris. Det leder till överkonsumtion och dåliga arbetsförhållanden, säger Ann-Sofie Bergort.
Stora modeföretag
Innan hon själv startade företag arbetade hon många år på olika stora modeföretag. Hon har alltid varit intresserad av mode.
– Men människors förhållande till kläder fick mig till slut att må dåligt, säger hon.
Ann-Sofie Bergort beskriver hysteriska reor och slit och släng med plaggen. Hon saknade eftertanke. Medvetenhet om att någon faktiskt tillverkat den här varan.
– Så jag förkovrade mig. Läste på. Utmanade mig själv och ställde frågor, berättar hon.
Det ledde så småningom till att hon sa upp sig och startade ett eget hållbart underklädesmärke och började föreläsa om modeindustrins konsekvenser och om hur en som konsument kan handla mer hållbart. Ett arbete som fortsatt tillsammans med Minimera.
– Det handlar inte om att ge folk dåligt samvete för att de shoppar, utan om att hjälpa konsumenter att investera smart. Shoppingen behöver inte minska, men den behöver förändras. Vi behöver handla mer second hand, säger hon.