![Både mattekunskaperna och klassklyftorna ökar.](https://cdn.publisher-live.etc.nu/swp/uc3g8l/media/20240611130640_c5118896b1d75cf355a1ee6d7cc47eaa67e6e6d7e4520ac2ca4e82f8cb2f5070.jpg)
Både mattekunskaperna och klassklyftorna ökar.
Bild: Anders Wiklund/TTDagens ETC
Barns matematikkunskaper ökar. Men i ökningens spår har en annan trend upptäckts. Att ojämlikheten ökar mellan barn från olika socioekonomiska grupper. Och allra störst ökning bland nordiska länder uppvisar Sverige.
– Det här är inte bara ett skolproblem utan ett samhällsproblem som vi alla måste gå ihop och lösa tillsammans, säger Kajsa Yang Hansen från Göteborgs universitet.
![Jörgen Lund](https://cdn.publisher-live.etc.nu/swp/uc3g8l/authors/joergen-lund_6759a41e26d957fb5d158b82116912ad8eabcbad.jpg)
Jörgen Lund
Text
Det är sedan tidigare känt att svenska barns prestation i matematik visar en uppåtgående trend sedan minst ett decennium. I genomsnitt överglänser vi till och med våra nordiska grannländer, enligt den internationella studien Trends in Mathematics and Sciense Study (TIMSS) som presenterades i slutet av förra veckan med data från 2011-2019.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Nu kan du låsa upp alla artiklar i en vecka - utan kostnad. Ingen bindningstid.
3 månaders sommarrabatt
Vill du prenumerera hela sommaren till superpris? Nu får du 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
![Jörgen Lund](https://cdn.publisher-live.etc.nu/swp/uc3g8l/authors/joergen-lund_6759a41e26d957fb5d158b82116912ad8eabcbad.jpg)
Jörgen Lund
Text
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.