Cancer, infektioner och hudåkommor missas lätt av vårdpersonal som inte fått se hur dessa sjukdomar ser ut på mörk hy. På Umeå universitets sjuksköterskeutbildning reagerade Ella Kellnor och sex av hennes klasskamrater på bristen på mångfald bland de patienter som syntes i läroböcker och på föreläsningar. De la bland annat märke till att när det talas om tecken på infektion och inflammation på hud så pratar man om rodnad som det tydligaste tecknet, något som inte alls syns lika tydligt på mörk hy.
– Som regel är representationen i utbildningen dålig. Det blir ju då en naturlig följd att personer med melaninrik hy får en sämre vård. Allvarliga tillstånd som trycksår upptäcks ju mycket senare för att vi lär oss att rodnad är det första tecknet, säger Ella Kellnor.
Genomsyrar hela samhället
Hon och hennes klasskamrater valde att dela med sig av sina erfarenheter på Umeås universitet i en nationell Facebookgrupp för sjuksköterskestudenter. Svaren från de andra studenterna visade att upplevelsen delades av många andra runt om i landets skolor. Det tyder på att problemet är något som genomsyrar hela samhället, och sträcker sig långt utanför universitetets föreläsningssalar.
– Det beror på strukturell rasism och det finns ju i alla samhällets delar. Det är samma med att det inte forskas på kvinnor och kvinnosjukdomar, så kvinnor behandlas baserat på forskning som gjorts på män. Det krävs att folk ifrågasätter detta, säger Ella Kellnor.
Svarta vårddockor
Ella Kellnor och hennes kurskamrater är inte ensamma om att uppmärksamma problemen. En av de som jobbar med frågan om vårdens okunskap inom ämnet är sjuksköterskan Zeinab Jones. Hon är utbildningsansvarig på Malmö stads hälsa-, vård- och omsorgsförvaltning och utbildar undersköterskor och vårdbiträden. Hon arbetar för att uppmärksamma hur olika sjukdomssymtom ser ut på melaninrik hud. Bland annat har hon tagit initiativet att börja använda svarta vårddockor på utbildningar i syfte att humanisera svarta kroppar och även öka patientsäkerheten. Genom sociala medier sprider hon information och jobbar med att få vården att inkludera olika hudtoner i sin praxis.
Ella Kellnor tror i slutändan inte på att problemet ligger vid enskilda lärare, det krävs en större omställning. Tills dess att en sådan förändring sker så ligger det ändå ett visst ansvar hos utbildare att skapa de bästa förutsättningar för blivande vårdpersonal att ta hand om sina patienter.
– Om man inte bidrar med den här kunskapen så har man inte gjort jobbet att utbilda oss ordentligt, man kan inte påstå att vi kan allt vi behöver kunna om vi inte kan det om alla patienter, säger Ella Kellnor.
Umeå universitet säger att de har tagit till sig kritiken och kommer att se över utbildningen redan till hösten.