Till sin hjälp har arrangörerna en budget på 1,5 miljarder euro, som ska användas för att tillgänglighetsanpassa allt från restauranger och administrativa byggnader till kollektivtrafiken.
Enligt företrädare för funktionsrättsorganisationer i Frankrike är vägen dit lång.
– Att ta sig runt i Paris som person med funktionsnedsättning är otroligt utmanande. Det går inte att leva ett spontant liv. Allt måste planeras, in i minsta detalj, säger Nicolas Mérille, nationell tillgänglighetsrådgivare vid funktionsrättsorganisationen APF France handicap.
Nicolas Mérille menar att budgeten på 1,5 miljarder euro är långtifrån tillräcklig.
– Det är såklart positivt att pengar läggs på att förbättra tillgängligheten, men det är alldeles för lite. Särskilt som det ska räcka för att uppdatera samtliga offentliga sektorer.
Paralympics kan förbättra
Bo Sköld, generalsekreterare för Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommittée, menar att ett paralympics är en chans att på allvar förbättra förutsättningarna för personer med funktionsnedsättning.
– Historiskt sett har paralympics fungerat som en motor för positiv utveckling för våra målgrupper. Barcelona använde exempelvis spelen 1992 för att tillgänglighetsanpassa lokaltrafiken. Och efter London 2012 kom 1 miljon fler människor med funktionsnedsättning i sysselsättning än innan, säger Bo Sköld.
Att tillgänglighetsanpassa tunnelbanan i Paris har dock visat sig vara lättare sagt än gjort, något arrangörerna bakom sommarens spel fått erfara.
– Tunnelbanenätverket är hundra år gammalt och vissa stationer kan inte ändras, uppger Grégoire de Lasteyrie, vice ordförande för transportmyndigheten i Paris-området, till France 24.
Extrainsatta taxis och bussar
Totalt sett uppskattar France 24 att endast fem procent av tunnelbanenätverket i staden kommer att vara tillgänglighetsanpassat lagom till sommarens spel. En kapacitet som inte är tillräcklig för att transportera besökare med funktionsnedsättning till och från de olika arenor där spelen äger rum.
Därför har istället kompletterande åtgärder föreslagits, som att öka antalet rullstolstaxi i huvudstaden och erbjuda ett provisoriskt system av tillgänglighetsanpassade anslutningsbussar.
Kortsiktiga lösningar, menar Nicolas Mérille, nationell tillgänglighetsrådgivare vid funktionsrättsorganisationen APF France handicap.
– I och med de olympiska och paralympiska spelen fanns det en utmärkt möjlighet att på riktigt förbättra tillgängligheten i Paris och dess omnejd. Det pratas mycket om vad spelen ska lämna för avtryck, men vad gäller transport verkar det tyvärr bli ganska begränsat, säger Nicolas Mérille till France 24.