Sedan 00-talet har helskägget gått från hipstertrend till ett självklart inslag i den manliga modevärlden. En tät skäggväxt är nu lika viktigt som en välstruken skjorta.
Forskare vid Silesias universitet i Polen har tillsammans med Padovas universitet i Italien undersökt de psykologiska motiven bakom mäns ansiktshår genom att låta 414 män mellan 18 och 40 år svara på frågor om sina skägg och deras sociala motiv.
Deltagarna fick ge information om det egna ansiktshåret och fyllde i enkäter som mätte fyra faktorer: deras motivation att förbättra sitt ansiktshår, grundläggande sociala motiv, könsrollsstress och intrasexuell konkurrens (konkurrens mellan män).
I hypotesen förutsåg forskarna positiva samband mellan motivationen att förbättra ansiktshåret och grundläggande sociala motiv som självskydd, statussträvande, partnermotivation och familjeomsorg.
Långt skägg, långt förhållande
Och mycket riktigt. Resultatet visar att män med mer ansiktshår är mer benägna att värdesätta långvariga relationer och familj, än de med mindre.
”Tidigare resultat har visat att observatörer tenderar att uppfatta skäggiga män som bättre på föräldraskap. Därför kan män med mer ansiktshår signalera att deras sociala motiv har skiftat från att fokusera på partnermarknaden till att fokusera på långvariga relationer och familj”, skriver forskarna i studien.
De fann även att renrakade män med högre ”partnermotivation” hade större intresse av att förbättra sitt ansiktshår.
”Skägget kan alltså vara en strategi för att skifta fokus från att söka partners till att bygga långsiktiga relationer och familj”, skriver forskarna.
Intressen: skägg, sport, slaggis
Dessutom uppfattas skäggiga män som friskare och bättre på att slåss. De anses också vara mer pålitliga och vänliga.
”Blandningen av sociala och konkurrensmässiga motivationer som korrelerade med förbättring av ansiktshår tyder på att män som är motiverade att förbättra sitt ansiktshår också vill framstå som värdefulla och pålitliga vänner”, skriver forskarna.