Forskare på New York University's Grossman School of Medicine har studerat hur McDonald's marknadsför sig i olika länder runt om i världen, och hur det kan påverka matkonsumtionen och hälsoproblem.
Studien har undersökt hur snabbmatsjätten använder Instagram i 15 olika länder. Länderna har delats upp i tre ekonomiska kategorier som kan förenklas till hög-, medel- och låginkomstländer.
Riktade sig till barn
Undersökningen visar att McDonald's publicerade fler annonser på Instagram i låginkomstländer än i de ekonomiskt starkare länderna. I de fattigare länderna använde de sig också mer av priskampanjer, gåvor och marknadsföring riktad till barn. Studien påpekar att dessa typer av annonser är effektiva i områden där priset på mat och dryck är avgörande för konsumentens köpbeslut.
– Att marknadsföra på dessa plattformar ger McDonald's en sätt att skapa annonser som engagerar, som är "coola", och som enkelt kan skräddarsys för att passa målgruppen. Det här är problematiskt för de produkter de marknadsför är främst de med mycket fett, socker, och salt, som vi vet är kopplade till dålig kost och hälsa, säger forskaren Omni Cassidy till Medical News Today.
Annonser om prisnedsatta produkter och gåvor förekommer i rika länder. 14 procent av Instagramannonserna i dessa länder utgjordes av dessa erbjudanden. Men i låginkomstländerna så var den siffran 40 procent, enligt studien.
Får hälsokonsekvenser
Forskarna bakom studien menar att det här får hälsokonsekvenser, då den här typen av annonsering "bidrar till en miljö som gör det svårare för vuxna och barn att göra hälsosamma val av mat".
– För de som lever i utvecklingsländer så innebär det här inte bara en sjukdomsrisk för vuxna och barn utan även en risk för sjukvårdssystemet i landet, som måste bära ansvaret att behandla infektionssjukdomar och det växande antalet icke-infektionssjukdomar, som diabetes typ 2, fetma och hypertoni, säger Omni Cassidy.
Studien visar att McDonald's gör väldigt lite reklam för vad forskarna definierar som nyttigare matvanor. Men de gör det mer i rikare länder. I höginkomstländer så utgjorde 4,7 procent av annonserna som var med i studien nyttigare alternativ. I medel- och låginkomstländer var det 2,6 respektive 2,5 procent av annonserna.