Forskare vid Uppsala universitet har, tillsammans med forskare från brittiska University College i London, undersökt hur förskolebarns sätt att leka förändras när de sitter framför en skärm jämfört med annan lek med mer traditionella, fysiska leksaker som klossar eller dockor. Resultaten visar att barn som leker med plattor inte använder sin fantasi i samma utsträckning som när de leker med andra leksaker.
– När vi gjorde vår studie var barnen som lekte med surfplattor begränsade till de symboler som fanns på skärmarna, de hittade inte på nya saker i leken alls, säger Robin Samuelsson, forskare i Nordiska språk, vid Uppsala universitet.
Ingen vanlig leksak
Generellt sett har synen på surfplattor och implementerande av teknik i förskolan till stor del i varit positiv i Sverige. En uppfattning som fått uppbackning av forskning och 2018 skrevs riktlinjer in i läroplanen för förskolan om att personal ska se till att barnen, redan från ett års ålder, har tillgång till digitala verktyg i syfte att främja utveckling och lärande. Det är ett steg längre än i många andra länder, till exempel Tyskland och USA, där man istället förbjudit tekniken för barn upp till 2,5 år. Samuelsson menar att det kan finnas anledning för vuxna att vara försiktiga med att ge små barn tillgång till pekskärmarna.
– Här i Sverige har det funnits bild av att en surfplatta är en leksak i mängden men vår studie visar att det inte riktigt är så. Jag förstår att vuxna låter sina barn leka med surfplattor, till exempel som en barnpassare när man lagar mat, men man bör vara medveten om att de kan ha en inverkan på barnen, säger han.
De flesta forskare inom Samuelssons område är eniga om att det är viktigt att barn ges möjligheter att leka kreativt. Det är en typ av lek som förbereder dem för skola och på sikt även vuxenlivet. Det är dock svårt att veta exakt hur barnen påverkas på längre sikt av att leka med surfplattor. Det går till exempel inte att dra några slutsatser om att den kreativa förmågan riskerar att försämras när barnen blir äldre. Enligt Robin Samuelsson är lösningen på problemet inte heller att förbjuda skärmarna, även om det finns risker med att den kreativa leken i förskolan begränsas. Istället tror han på att hitta en balans.
– Alla barn kommer att möta skärmar idag, det är en del av vår nya vardag. Men vi behöver föra en diskussion om hur mycket och varför. Jag hoppas att vår studie kan hjälpa förskolepersonal att navigera i den här stundtals svåra situationen, säger Samuelsson.
Robotar istället för plattor
Det finns redan nu alternativ som skulle kunna ersätta pekskärmar på förskolor runt om i Sverige. Internationellt har man börjat att titta på hur programmeringsrobotar kan användas i förskolan och även i Sverige finns ett stort intresse.
– Det skulle vara ett sätt för barn att arbeta digitalt på förskolan, men utan skärmar, säger Samuelsson.