Bild: Emanuel Hendal, TT & New Africa/shutterstock.com
Dagens ETC
Förmögna svenskar flyger mer privatjet än någonsin – under pandemin har resorna fördubblats. Men flygandet är kraftigt subventionerat med statliga bidrag och noll skatt på bränslet.
När covid stängde ner världen och flygplatserna ekade tomma fortsatte de svenska miljardärerna att sväva fritt ovan molnen. I en serie artiklar har vi granskat den pandemiboom som nu pågår i privatjet-branschen.
Allt fler rika svenskar anlitar Grafair, Netjets eller någon av de andra blomstrande bolag som erbjuder privata flygresor. Det är långt ifrån billigt, en enkelresa Göteborg–Stockholm kostar runt 90 000 kronor. Men lyxresorna är samtidigt kraftigt subventionerade med miljontals skattekronor.
När du tankar bilen kostar bensinen 23 kronor litern men miljardären Petter Stordalen fyller på tanken i sitt privatjet för halva priset. Flygbränsle är nämligen helt befriat från energi- och koldioxidskatt samt moms och kostar därför bara 13 kronor litern.
Dagens ETC:s granskning visar att de senaste tre åren har skattebetalarna subventionerat flygbränsle till privatjet med svindlande 270 miljoner kronor. Det innebär en rabatt på 30 000 kronor per privat flygresa.
Kommer undan flygskatt
Men det stannar inte där. Hälften av alla privata jetplan har färre än tio passagerare och slipper därför undan flygskatten. Dessutom betalar staten ut 90 miljoner per år i stöd till kommunala flygplatser, enligt Naturskyddsföreningens rapport.
Subventionerna går till en liten men mycket förmögen grupp svenskar, enligt branschen runt 200–300 personer, som har råd att äga eller chartra något av landets 29 privatjets.
Privatflygande genererar också stora utsläpp – 56 000 ton koldioxid under 2021. Det är en ökning med 60 procent på bara två år. Under de senaste tre åren har den lilla flottan med privatjet haft lika stor klimatpåverkan som samtliga invånare i Ekerö kommun (12 400 människor).
Vad vill Sveriges regering göra åt saken?
Dagens ETC blev lovade en intervju med klimat- och miljöminister Annika Strandhäll (S) men hon ställde in i sista stund.
Miljardärer betalar hälften
Subventionerna till privatjet är orättvisa. Det anser den tidigare miljöpartisten Carl Schlyter, numera kampanjansvarig på Greenpeace.
– Medelsvensson kör omkring i sin bil och är ledsen för höga dieselpriser, men undrar vad de skulle säga om de visste att miljardärerna betalar hälften. Det är orättvist. Men det är också ett problem för att de extremrika har ofta högre utsläpp och privatjet släpper ut mest av allt de kan hitta på. Förutom rymdfärder, möjligtvis.
Greenpeace vill förbjuda alla kortdistansflygningar, såväl reguljära som privata.
– På sträckor där det finns tågförbindelser som kan transportera resenärerna inom rimlig tid ska det inte vara tillåtet att flyga. Beskattning är bra men räcker inte eftersom de här har råd att betala ändå. Ibland behövs det förbud.
EU-förslag kritiseras
Försvarare av systemet med skattebefriat flygbränsle säger att det är svårt att riva upp den så kallade Chicagokonventionen (läs mer på nästa sida). Det är ett internationellt avtal från 1944 som är grunden för att flygbränsle inte beskattas på internationella rutter. Men EU-kommissionen har nyligen lagt fram ett förslag om att bryta upp den gamla ordningen och införa en skatt på flygbränsle. Förslaget har fått kritik för att skatten ska börja gälla först om tio år och dessutom är privatjets undantagna.
Detta är helt fel väg att gå, anser Jakop Dalunde som är Europaparlamentariker för Miljöpartiet.
– Det är väldigt provocerande att så många struntar i klimatet och fortsätter flyga privat. Jag jobbar nu för att stoppa undantagen för privatjets. Även om det kanske handlar om små utsläpp så är det viktigt att även rika människor får betala vad det kostar. Om de undantas beskattning kan det underminera tilltron till systemet.
Varför vill EU-kommissionen undanta privatjets?
– Argumentet har varit att det går åt mycket byråkratisk administration och krångel för lite utsläpp. Men det tycker jag är ett svagt argument.
Det kanske också är en resursstark grupp som lyckats lobba för sin sak?
– Så kan det vara, både från enskilda individer men också från de företag som tillverkar plan och andra produkter. Jag tror också att EU- kommissionen kanske underskattar hur mycket privatjet-flygandet släpper ut.