Beskedet togs emot med glädje av Region Stockholms oppositionsråd Kristoffer Tamsons (M), som i ett pressmeddelande svarade att han vill ”göra Stockholm till elflygets huvudstad”.
Men Jonas Åkerman, forskare vid KTH och en av Sveriges främsta experter inom flyg och miljö, anser att Bromma flygplats inte behövs i en framtid där flygets klimatutsläpp minskar till hållbara nivåer.
– Vi har gjort studier som visar att svenskarnas flygresor per capita behöver minska ganska kraftigt om man ska nå klimatmålen. I ett sådant läge skulle man kunna stänga Bromma och flytta över all trafik till Arlanda ganska ledigt.
”Elflyg ingen betydande klimatlösning”
Även om Bromma flygplats skulle användas till att utveckla elflyget, skulle det inte ha någon större betydelse för flygets klimatomställning, anser Jonas Åkerman.
– Elflyget kommer bara att vara en liten nisch. För inrikesflyget kan eldriften kanske bli dominerande på lång sikt, men inte för utrikesflyget. Och det är utrikesflyget som står för 93 procent av utsläppen från den svenska befolkningens flygresande.
Därför behöver den internationella flygtrafiken på Arlanda flygplats minska så mycket att hela Brommas inrikestrafik kan rymmas där, resonerar Jonas Åkerman.
Maria Wolrath Söderberg forskar om klimatargumentation vid Södertörns högskola. Hon ser regeringens motivering av beslutet att bevara Bromma flygplats som ett sätt att flytta bort fokus från behovet att minska flygtrafiken i närtid.
– Argumentet brukade vara att Bromma behövdes därför att flygandet skulle öka. Men nu är det inte längre gångbart att säga saker som visar att man skiter i klimatet. Så i stället börjar man plötsligt använda klimatargument för att hävda något som är klimatskadligt. Och det här är klimatskadligt, för det är oerhört lång tid kvar innan vi har en omfattande elbaserad flygtrafik, säger Maria Wolrath Söderberg.
Hon ser regeringens flygpolitik som en anpassning till vad man tror går hem hos väljarna.
– Regeringen försöker göra alla glada genom att låta Bromma flygplats vara kvar och samtidigt hävda att det är klimatvänligt att göra så. Trolleri! Som retoriker blir jag jätteprovocerad av den här typen av argument.
Förslag om skatt på flygbränsle
I dag forskas det på flera olika alternativ till fossilt flygbränsle. Enligt Jonas Åkerman på KTH är det elektrobränslen som har störst potential på medellång sikt. Elektrobränslen är syntetiska bränslen som kan framställas med vatten och återvunnen koldioxid som enda råmaterial, men vars tillverkning kräver stora mängder el.
– Vätgas är ett annat intressant flygbränsle, men bara på väldigt lång sikt.
Men inget av de alternativa bränslena undanröjer behovet att minska flygandet från dagens nivåer, säger Jonas Åkerman. Därför behöver flyget beskattas hårdare, tycker han.
– Flyget har ju fortfarande betydligt lägre klimatskatter än vägtrafiken. Och dessutom så betalar man ingen moms på utrikesresor med flyg.
Jo Dardenne, flygansvarig på den europeiska miljöorganisationen Transport & Environment, håller med om att en skatt på fossilt flygfotogen är en viktig åtgärd. Sommaren 2021 lade EU-kommissionen fram ett förslag på en sådan skatt. Men för att bli verklighet i hela EU skulle skatten behöva godkännas av samtliga medlemsländer, något hon ser som ett stort hinder.
– Länder som Cypern och Malta, som har mycket turism, har alltid varit starka motståndare till en skatt på flygfotogen. Det är bekvämt för andra länder som Tyskland och Frankrike att gömma sig bakom dem och varken uttala sig för eller emot en skatt, säger Jo Dardenne.
Dessutom omfattar EU-kommissionens skatteförslag bara flyg inom EU, inte resor utanför unionen, trots att dessa står för merparten av EU-invånarnas flygutsläpp. Jo Dardenne påpekar att samma begränsning gäller för EU:s nyligen beslutade handel med utsläppsrätter för flyget.
Men trots flygpolitikens tillkortakommanden ser Jo Dardenne en positiv förändring de senaste åren.
– Före pandemin handlade den politiska debatten mest om huruvida flyget skulle minska sina klimatutsläpp eller ej. Men nu pratar alla i stället om hur och när detta ska ske.
Det här skiftet märks inte minst i hur den svenska regeringen nu motiverar varför Bromma flygplats ska få vara kvar.
– Men det här ökade trycket på flyget att ställa om innebär också att risken för grönmålning av olika lösningar har ökat, säger Jo Dardenne.
Dagens ETC har sökt infrastrukturminister Andreas Carlson och klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).