I Storbritannien höjs röster för att lyxbeskatta klimatbelastande privatjets, i andra europeiska länder diskuteras frågan på regeringsnivå. Men i Sverige, där lyxflygandet subventionerades med 116 miljoner bara under 2021, tycks tillräcklig politisk vilja till förändring saknas.
Naturskyddsföreningen kräver nu att regeringen agerar.
– Det är en liten skara människor som upptar en stor del av vårt utsläppsutrymme, säger David Kihlberg, organisationens klimatchef.
Axel Green
Att tanka sin privatjet är nästan hälften så dyrt som att tanka sin fossildrivna bil. Detta trots att bara tio minuters resa med privatjet släpper ut ett ton koldioxid i atmosfären, vilket motsvarar ett kvartals genomsnittligt bilåkande. Belgien inför nya beskattningar på privatjetsflyget och i Frankrike har regeringen lovat detsamma. Krav på den brittiska regeringen på hård lyxbeskattning framförs nu i Storbritannien från den inflytelserika ideella organisationen Campaign for Better Transport. Men i Sverige, där Dagens ETC:s granskning har visat att privatflyget årligen subventioneras med hundratals miljoner i skattelättnader och statsbidrag, har regeringen undvikit att svara på liknande krav, en linje de tycks bibehålla.
I den enkät som Dagens ETC har låtit regeringen, samarbetspartiet och oppositionen svara på, svarar V, C och MP ”ja” på frågan: ”Bör resor med privatjet beskattas högre?”. S tar inte ställning, SD är emot all flygskatt och regeringen svarar inte alls. Det är långt ifrån riksdagsmajoritet.
”Flyget måste bära sina kostnader genom internationella system som skatter eller utsläppshandel. Därefter behöver vi titta på om privatjet ska beskattas extra utöver det.”, skriver Miljöpartiets Elin Söderberg i ett mejl till Dagens ETC.
Befriat från flygskatt
De 200–300 personer som flugit privatjet i Sverige under de senaste tre åren har släppt ut lika mycket koldioxid som samtliga 12600 invånare i Ekerö kommun. Samtidigt är privatflyg med färre än 10 passagerare är idag helt befriat från flygskatt. Flygbränsle är också helt befriat från energi- och koldioxidskatt och moms. De undantagen är något som Vänsterpartiet vill avskaffa, tillsammans med ”ett flertal subventioner” för flygbranschen i stort.
”Det behövs starkare styrmedel för att minska utsläppen inom hela flygsektorn. Därför vill Vänsterpartiet ha en progressiv flygskatt, det vill säga att den som flyger mest ska betala mest i flygskatt. På det sättet kommer personer som ofta flyger privatjet också beskattas mer,” skriver Vänsterpartiets trafikpolitiska talesperson Linda Westerlund Snecker.
S tar inte ställning
I samband med Dagens ETC:s granskning i juni förra året avböjde Socialdemokraternas Annika Strandhäll, vid tiden klimat- och miljöminister, intervju. När S nu svarar uppger partiet att de inte tagit ställning.
”Vi har i dagsläget inga förslag på just det här området, men vi socialdemokrater står alltid upp för en folkligt förankrad omställning där de som är mer välbeställda får bidra lite mer.”, skriver Socialdemokraternas presstjänst till Dagens ETC.
Sverigedemokraterna meddelar först att de ska svara, men backar sedan och skriver i ett mejl till tidningen ”Vi får hänvisa till vår kommittémotion”. I motionen, under rubriken ”nej till flygskatt”, uppmanar partiet regeringen att avskaffa flygskatten överhuvudtaget då den innebär ett ”alltför högt pris för en väldigt marginell miljövinst.”
Tyst från regeringen
Från regeringen kommer inget svar alls. På Regeringskansliets uppmaning mailar Dagens ETC enkätfrågan, men därefter upphör kontakten.
I slutet av förra året riktades kritik mot regeringens klimatambition. Bland annat i en ledare i Aftonbladet kritiserades att regeringen sade ”nej till höghastighetståg”, gav ”gräddfil till fossilindustrin”, och avsatte 20 miljoner kronor för att bekosta resor med ett tredje regeringsplan 2023.
Centerpartiets ekonomisk-politiska talesperson Martin Ådahl, svarar i Dagens ETC:s enkät ja till högre beskattning och skriver:
”Det viktiga nu är att flyget överhuvudtaget får en riktig skatt på utsläpp, där det stora just nu är att flyget går in i EU:s utsläppshandel. Skatt på privatflyg ska vara samma som på alla andra flyg.”
Men samtidigt ratade partiets EU-parlamentariker 2022, tillsammans med M, SD, KD och L, två ändringsförslag till ny EU-lagstiftning. Dessa skulle slopat undantag för privatflyg och bland annat inkludera dem i EU:s system för utsläppsrättshandel.
Hur det kommer sig har Martin Ådahl inte förklarat.
Kravet: ta bort subventionerna
Att bara tre partier vågar kritisera ”de allra rikastes klimatfarliga livsstil” sänker trovärdigheten i de övriga partiernas klimatlöften. Det säger David Kihlberg, klimatchef på Naturskyddsföreningen som ställer krav på regeringen att agera. Organisationen anser att alla ”fossila subventioner” bör avskaffas, men att just privatjetsflygande ska slippa skatt är orimligt.
– Privatflygets subventioner är extra störande och borde vara mycket enklare att plocka bort, det drabbar ingen fattig. Det är ett extremt tydligt exempel på hur utsläppen globalt är mycket ojämnt fördelade mellan rika och fattiga, säger han.
”Brutalt stora utsläpp”
Idag slipper de 200-300 personer som årligen flyger privatjet både flygskatt och skatt på bränsle. Under 2021 släppte privatflygen ut 56 000 ton koldioxid, en 60-procentig ökning sedan 2019. Bara Mp, V och C uppger till Dagens ETC att resor med privatjet bör beskattas högre.
– Det är något Sverige definitivt behöver göra något åt. Utsläppen per passagerare är brutalt stora. Det är en liten skara människor som upptar en stor del av vårt utsläppsutrymme genom att transportera sig på det sättet, säger David Kihlberg.
Regeringen har fått kritik för att sänka Sveriges klimatambition. David Kihlberg är kritisk till den signal som regeringen sänder genom att samtidigt satsa 20 miljoner på ett tredje regeringsplan.
– Det tycker jag låter vansinnigt. Det känns tondövt och symboliskt väldigt tveksamt att mitt i den klimatkris vi står i satsa på ytterligare privatflyg i regeringen.