De kör kungligheter och ministrar – trots att de saknar tillstånd
Bild: Montage. TT / Shutterstock
Dagens ETC
I över 100 år har de kört Nobelpristagare, kungligheter och ministrar. Men nu har den anrika hovleverantören Freys hyrverk fått sitt taxitrafiktillstånd indraget och dömts till böter – ändå fortsätter de köra. Enligt Transportstyrelsen olovligt, men själva håller de inte med.
En svartglänsande Mercedes parkerad framför Stockholms stadshus, en rad tjusiga bilar utanför Pradas butik på Birger Jarlsgatan, och en Audi alldeles bredvid ett privatflygplan på Grafiair Jet Center, affärsflygterminalen på Bromma flygplats. Freys hyrverks Instagramkonto gör det tydligt att det inte är vem som helst som åker i bolagets bilar. De beskriver själva sin historia så här: ”I 125 år har Freys kört kungligheter och presidenter, politiker och påvar, filmstjärnor och rockstjärnor, Nobelpristagare och affärsänglar. Till och från stjärnkrogar och vattenhål, bröllop och begravningar, flygplatser och affärsmöten, sevärdheter och shoppingrundor.”
När Nobelveckan nu stundar kommer deras chaufförer återigen köra prominenta gäster. Precis som de regelbundet kör för regeringskansliet. Det trots att de sedan i somras inte längre har något taxitrafiktillstånd. Enligt Transportstyrelsen borde bilarna stå stilla.
– Ja i nuläget gäller vårt beslut. Det betyder att de inte har tillstånd att köra, säger Jennie Broström, tillförordnad sektionschef för taxitrafik hos Transportstyrelsen.
Att tillståndet återkallats beror på att de inte har haft fordon anmälda på sitt taxitrafiktillstånd sedan februari 2021, men ändå haft en mängd bilar i trafik. Enligt Freys hyrverk själva är det helt i sin ordning. De menar att de inte kör taxi, och därför behöver de inte registrerar sina bilar. De behöver inte ens ett taxitrafiktillstånd.
– Vi drog själva tillbaka vårt taxitrafiktillstånd eftersom vi inte bedriver taxitrafik. Vi bedriver ingen taxitrafik och har inte bedrivit taxitrafik. Vi bedriver hyrverksverksamhet, säger Joachim Källström, nytillträdd vd.
Ny lag kräver taxameter
Här ligger nu tvisten – vad som räknas som taxi. Freys hyrverk har bara avtalskunder. Deras bilar går inte att stoppa på gatan. Den som åker betalar via faktura. Många gäster kräver diskretion, säger Freys själva. Det går inte ihop med gula skyltar som signalerar taxi. Men sedan taxitrafiken släpptes fri 1990 har hyrverkstrafiken ändå ingått i begreppet taxitrafik. Fram till 2021, då en ny taxilagstiftning infördes, har hyrverken dock inte behövt ha taxameter. När det blev ett krav upphörde Freys med sin taxiverksamhet, menar bolaget. I slutet av maj i år återkallade de sitt eget tillstånd.
Varför dröjde det så länge, då hade ni inte kört taxi på över ett år?
– Det är lite svårt för mig att svara på. Jag har bara varit på den här posten i lite drygt en månad, så jag kan inte hela historiken, säger Joachim Källström.
Transportstyrelsen menar dock att det egna tillbakatagandet av taxitrafiktillståndet inte är giltigt. Det pågick en tillsyn, och Freys hade blivit varslade om att deras tillstånd kunder återkallas innan de själva sa upp det.
– Har man en pågående tillsyn mot ett bolag kan de inte själva återkalla sitt tillstånd. Det ska inte vara ett sätt för dem att undvika att vi går vidare till beslut, säger Jennie Broström.
Enligt henne finns det inga tveksamheter – tillståndet är indraget av Transportstyrelsen, och tillstånd krävs eftersom Freys enligt Transportstyrelsens bedömning räknas som taxitrafik och då måste förhålla sig till taxitrafiklagen. Även tingsrätten drar den slutsatsen. Freys blev i våras polisanmälda efter att trafikpolisen stoppat ett av deras fordon. Föraren hade taxilegitimation, men bilen var inte anmäld för yrkesmässig trafik.
– Det var några tyska kunder som blev runtkörda. Chauffören var det inga konstigheter med, han hade taxileg, men jag såg att bilen inte var anmäld. Föraren sa själv att de inte bedriver taxiverksamhet, kunderna fakturerar till exempel, men det gör man även hos app-företag. Jag kan inte se varför Freys inte ska följa samma regler som andra, så därför anmälde jag det, säger trafikpolisen Mats Klaesson.
Döms till böter
Tingsrätten dömde nyligen Jan Westlund, som fram till oktober var vd för Freys hyrverk, för brott mot taxitrafikförordningen och 3 000 kronor i böter. I domen dras slutsatsen att Freys hyrverks verksamhet måste räknas som taxi. Trots det hävdar bolaget fortfarande det motsatta. För att det ska räknas som taxi ska man stå till allmänhetens förfogande, och det gör inte Freys.
– Vi står definitivt inte till allmänhetens förfogande. Om Transportstyrelsen har en annan uppfattning så får det stå för dem, säger Joachim Källström.
Men även tingsrätten har ju gjort den bedömningen, att ni står till allmänhetens förfogande?
– Nja, det tror jag inte att tingsrätten har gjort.
Jo men det står ju i domen, att allmänhetens förfogande är ett vitt begrepp och att undantagen i princip bara är i fall man kör vänner, bekanta eller arbetskamrater. De menar att ni står till allmänhetens förfogande och därför räknas som taxi.
– Nja, jag är nog inte benägen att dela den uppfattningen.
Freys hyrverk har överklagat tingsrättsdomen till hovrätten. Innan ärendet är avgjort tycker de att de kan fortsätta köra.
– Ja, absolut. Vi har hållit på med det här i 126 år. Vi kan inte bara lägga oss ner på rygg och sluta med vår verksamhet. Det finns inget annat att göra än att fortsätta överklaga. Behöver vi gå till EU-domstolen för att få det här avgjort så får vi väl göra det. Men så länge vi tvistar kommer vi fortsätta köra.
”Sticker i ögonen”
Både Jennie Broström och trafikpolis Mats Klaesson tycker att saken redan är avgjord – Freys hyrverk är ett taxibolag som just nu inte har tillstånd att köra.
– De fortsätter köra omkring regeringen och deras statsbesök. Det sticker i ögonen när andra aktörer samtidigt behövt rätta sig efter den nya taxilagstiftningen, säger Mats Kleasson.
Jennie Broström håller med:
– Lagstiftningen finns för att det ska ske konkurrens på lika villkor. Om några företag följer lagen och har de tillstånd och den utrustning som krävs, medan andra företag som bedriver samma verksamhet inte har det, så blir det inte konkurrens på lika villkor.
Jennie Broström säger också att beställaren har ett ansvar – den som yrkesmässig har beställt en transport av ett företag utan trafiktillstånd kan bli straffrättsligt ansvarig. Regeringskansliet har trots det inte brutit avtalet med Freys hyrverk. I ett mejl till Dagens ETC skriver Jenny Ryderstedt på kansliets presstjänst:
– Freys menar att bolagets verksamhet inte utgör tillståndspliktig taxiverksamhet då de enbart erbjuder sina tjänster till avtalskunder. Det är ansvariga myndigheters sak att bedöma om den tolkningen är korrekt, det kan inte Regeringskansliet avgöra.
Transportstyrelsen har ju gjort den bedömningen, räcker inte det?
– Regelverket gäller för taxitjänst, vilket Freys meddelat att de inte längre utför. I stället erbjuder de numera enbart sina tjänster åt avtalskunder. Freys bedömer att de därför inte längre omfattas av kravet på taxameter, eller annan särskild teknisk utrustning i sina bilar. Frågan är nu uppe för prövning i domstol, ingen lagakraftvunnen dom finns ännu.
Inte heller Nobelstiftelsen har några planer på att bryta avtalet. De skriver att ”det är något för Freys och Transportstyrelsen att lösa”, och att stiftelsen bara hyr in bolagets chaufförer under Nobelveckan. Bilarna är stiftelsens egna.