Så vilka är dagens skurkar? Om man ska tro populärkulturella analytiker ligger de rika illa till.
”Succession-effekten”, så kallades trenden i en artikel av universitetslektorn Fiona Sturges i Financial Times höstas. Där pekade hon på hur många breda tv-serier och storfilmer just nu har en sak gemensamt: Ilskan mot rika.
Förutom ”Succession” har tv-serien ”The white lotus” och Ruben Östlunds rikemanssatir ”Triangle of sadness” fått stort genomslag. I Netflix-thrillern ”I came by” bryter en graffitikonstnär sig in hos rika människor och sprejar ner deras väggar, och i den koreanska Oscarvinnaren ”Parasit” bluffar sig en fattig familj in i en förmögen familjs liv.
Trend: ”Ful mat”
En text av Tom Beckman publicerad på sajten Contagious pekar på samma trend. Men det är inte bara i populärkulturen de superrika slutat avgudas, noterar han.
När komikern Dave Chapelle i december skulle presentera industrimagnaten Elon Musk på scen i San Francisco svarade publiken med ett tio minuter långt buande. Den kontroversiella Twitterledaren, som tidigare betraktats som ett tekniskt geni, har idag snarare blivit en symbol för de superrika som moraliskt förkastliga clowner.
”Vi hyllar inte pengar offentligt på samma sätt längre” slår Tom Beckman fast, och tar den växande sociala medie-plattformen BeReal som exempel. Med en ofiltrerad snapshot om dagen är det är utformat för att användarna ska se varandras helt vanliga vardagsliv med brända fiskpinnar och ketchup.
Enligt skribenten är vi är så trötta på Instagrams statusskryt att många av oss helt sluta uppdatera oss på appen. Istället har ”ful mat” blivit trendig igen. Till exempel bland Londons mest trendkänsliga restauranger och hos kändiskocken Nigella Lawson som säger sig älska ”brun mat”.
Speglar klassklyftorna
”Eat the rich”-trenden speglar effektivt ett läge i historien där klassklyftorna är enorma. Även ”jämlika” Sverige har blivit ett skatteparadis för de rika. En samtid där miljardärerna blir allt fler, samtidigt som miljontals människor ligger under fattigdomsgränsen globalt.
”Idag är de rika, och deras avskildhet från verkligheten, skurkarna. De berörs inte av svåra tider, tvärtom – lyxindustrin förväntar sig betydande tillväxt nästa år”, skriver Tom Beckman.
Han fortsätter:
”Det verkar finnas tecken inom teknik, konst, marknadsföring och mat på att vi bevittnar en ny form av normcore. Den här gången inte som något postmodernt fashion statement, utan snarare som ett sätt att hantera identitetskrisen som allt fler människor upplever att hantera de stora klassklyftornas verklighet.”