På landets mest exklusiva matchmakingbyrå betalar kunderna stora summor för att få hjälp att hitta en partner.
– Jag vill få in kärlek i affärerna och affärer i kärleken, säger relationsmäklaren Lemarc Thomas, som blivit känd via SVT:s kärleksreality "Gift vid första ögonkastet".
Hans förmögna klienter, som sällan vill bli igenkända, erbjuds ett matchningsnätverk med flera tusen personer och hjälp med hur man ordnar en dejt.
I affärsmannen Ivar Kreugers anrika Tändstickspalats i Stockholm, med sina marmorpelare, runda innergård och konstverk av Isaac Grünewald och Carl Milles ligger Lemarc Thomas Matchmaking Agency. Hit kommer i genomsnitt 20 kunder varje år och betalar mellan 290 000 och 580 000 kronor för att få hjälp att hitta en kärlekspartner.
Allt i lokalerna andas klass, exklusivitet och diskretion; från den dämpade belysningen, de välvda mötesrummen och de tjocka äkta mattorna till den dyra handkrämen på toaletterna och kaffebönorna i det välutrustade köket.
Ägaren Lemarc Thomas är egentligen föräldraledig med sonen som han skaffat tillsammans med sin man Michael genom surrogatmödraskap, men har kommit in till sitt kontor för att träffa oss. Med sitt tjocka välkammade hår och stilrena ullkofta smälter han in perfekt i den eleganta miljön.
– Jag har varit lite nervös inför den här intervjun, er tidning verkar rätt kritisk mot tv-programmet jag är med i, säger han och ler försiktigt.
De flesta känner igen honom från SVT:s realityserie ”Gift vid första ögonkastet”, där han medverkar som en av programmets två nya relationsexperter. Men i den internationella matchmakingindustrin är han ett välkänt namn sedan länge.
Lemarc Thomas resa till att bli Sveriges exklusivaste kärleks-mäklare började för 20 år sedan i London, dit han flyttat från sitt hemland Sankta Helena i sena tonåren för att plugga psykologi. Efter att ha tagit sin examen i psykologi och företagsorganisering fick han jobb som verksamhetschef på ett privat rehabiliteringsföretag där man tog emot personer med PTDS-problematik orsakat av trafikolyckor. Men att jobba med traumatiserade patienter hela dagarna som ung kille i storstaden London blev till slut för intensivt.
– Det var ett väldigt meningsfullt jobb och jag lärde mig mycket av psykologerna jag arbetade med. Men att hantera liv och död varje dag var ett stort ansvar som krävde mycket disciplin och jag längtade efter mer frihet, till exempel att kunna ta ett glas vin utan att oroa mig för att jag inte skulle vara fullt närvarande nästa dag, säger Lemarc Thomas.
Han fick tipset om att det exklusiva matchmakingföretaget ”Seventy Thirty Luxury Matchmaking” behövde folk och sökte jobbet. Snart hade han avancerat till att bli företagets verkställande chef och upptäckte att han hade nytta av sina tidigare erfarenheter med traumapatienter i sin nya jobbroll.
– Jag är inte legitimerad psykolog, men mina psykologistudier och åren på rehabiliteringsföretaget gav mig ett stort försprång som matchmaker när det gäller att förstå hur människor fungerar och känna igen de psykologiska faktorer som spelar in när det gäller relationer.
Efter fem år som matchmaker valde han, trots att han redan hade lång yrkeserfarenhet inom området, att gå den 12 veckor långa kursen på Matchmaking institute i USA.
– Jag gjorde det mest för att få det officiella certifikatet och för att känns bra att bidra till en standardisering av vår bransch, som fortfarande i stor utsträckning saknar officiell reglering och gemensam etikkontroll.
Var får man lära sig på kursen?
– Du får dels lära dig hur man bygger upp en matchmakingverksamhet och skaffar ett nätverk. Men kursen har också mer psykologiska delar som handlar om hur man intervjuar kunder, förstår olika typer av relationsmönster, och hur man söker efter matchningar. Det är nog det svåraste momentet i vårt yrke, att hitta rätt match till en kund.
Så vem som helst kan bli matchmaker efter att ha gått den?
– ”Matchmaker” är ju som ”coach”, det är ingen skyddad titel, så i princip ja. Men det är ingen lätt business, du måste kunna hantera emotionell sårbarhet och samtidigt vara skicklig på att driva ett företag.
Lemarc Thomas själv behövde aldrig anlita någon matchmaker för att hitta sin partner. Sin svenska man Michael mötte han på ett sportevent i Stockholm för snart 10 år sedan och några månader efter de träffats flyttade han hit.
– Först försökte jag starta coachingverksamhet för par som ville jobba förebyggande för att slippa relationskriser. Det fanns inte så stort intresse för det här i Sverige tyvärr, men däremot var många väldigt intresserade av mig som matchmaker. Så jag startade min egna byrå för sju år sedan.
Idag har Lemarc Thomas matchmakningsföretag sju anställda och hade en omsättning på 4,5 miljoner kronor förra året (2023). Den vanligaste tjänsten är ett medlemsskap på 12 månader där en eller flera matchmakers samarbetar för att hitta mellan 8 -10 passande personer som kunden får gå på dejt med.
Även efter dejten följer vi upp och stöttar kunden hur de ska gå vidare.
– Många verkar tro att vi ”bara” matchar ihop folk baserat på relativt ytliga preferenser. Men det är en mycket mer komplex process än så. Första månaderna gör vi djupintervjuer med kunderna, tar reda på deras anknytningsmönster och relationshistorik, och vid behov får de även träffa psykolog, coach eller sexolog, Lemarc Thomas.
– Sedan söker vi matchmakers i våra nätverk efter lämpliga kandidater och därefter presenteras kunderna för några få utvalda personer. Vi ser till att de är förberedda inför dejten och styr upp allt det praktiska. Även efter dejten följer vi upp och stöttar kunden hur de ska gå vidare.
Det här ettåriga medlemskapet kostar nästan 300 000 kronor. Vem har råd att betala det?
– Våra klienter är personer som ofta har framgångsrika karriärer och har det gott ställt ekonomiskt. De flesta är mellan 30 och 70 år, och en del har av olika anledningar ett större behov av diskretion. De kan till exempel vara offentliga personer som inte vill bli igenkända, eller personer som jobbar inom bankväsendet och av säkerhetsskäl inte kan online-dejta.
I alla tider och i nästan alla kulturer har det funnits personer som har agerat som äktenskapsmäklare och som hjälpt människor att hitta kärleken.
Men varför är det så dyrt, tycker du verkligen att det är etiskt försvarbart att tjäna så mycket pengar på människors längtan efter kärlek?
– När det gäller kostnaden så håller jag med om att det är mycket pengar, men det är också för att själva jobbet vi gör är så tidskrävande rent praktiskt. Vi lägger ner enorma resurser på att intervjua – både klienten och kandidaterna, söka i våra nätverk och försöka hitta bra matchningar.
– Men att hjälpa människor att hitta en partner mot betalning är inte något nytt eller unikt för just mig. I alla tider och i nästan alla kulturer har det funnits personer som har agerat som äktenskapsmäklare och som hjälpt människor att hitta kärleken.
Absolut, men kanske inte med drivkraften att tjäna miljoner? Vad ska alla kärlekskranka som har tröttnat på Tinder och inte har råd att betala 300 000 kronor göra tycker du?
– Jag är medveten om att väldigt få har möjlighet att ta del av våra tjänster, så därför håller vi nu på att utveckla en budgetvariant. Mitt bolag tog över dejtingappen Relate förra året, vi la ner själva appen, men har nu med hjälp av ny teknik och digitaliseringproccesser skapat ett sex månader långt personligt matchmakingprogram som användarna betalar 45.000 kronor för. Förhoppningsvis får vi ner kostnaden ytterligare.
Det som är väldigt viktigt är att det alltid ska råda samtycke, ingen ska säga ja till att gå på en dejt med någon om den inte vill. Det gäller både kunderna och nätverkspersonerna.
På Lemarc Thomas hemsida står det att 70 procent av kunderna hittar en långsiktig livspartner med hjälp av företagets matchmaker. På frågan hur de kan veta det svarar han:
– Vi har mellan 20 till 30 kunder per år, vilket är ett väldigt litet antal, och det gör att vi kan ha regelbunden kontakt med alla även när deras medlemskap är avslutat. Jag tror att en anledning till att vi är så framgångsrika i våra matchningar är just för att vi arbetar med så få kunder åt gången. Om vi skulle utöka och ta emot fler per år skulle det bli svårare eftersom vi skulle behöva exponentiellt fler människor att matcha med.
En matchmaker måste hela tiden se över och utöka sitt nätverk av singelpersoner som kan tänka sig att dejta hans eller hennes kunder.
– På mitt företag har vi ett nätverk på flera tusen personer runt om i världen. En del är med för att de blivit rekommenderade av någon som vi litar på, men det kan också vara personer som vi upptäckt när vi letat efter matchningar. Det som är väldigt viktigt är att det alltid ska råda samtycke, ingen ska säga ja till att gå på en dejt med någon om den inte vill. Det gäller både kunderna och nätverkspersonerna, säger Lemarc Thomas.
De litar på oss, öppnar upp sitt innersta och blir väldigt sårbara. Då måste vi kunna bära den sårbarheten och finnas där för dem.
För att vara en framgångsrik affärsman i matchmakingens mångmiljardindustri känns han ovanligt ödmjuk och genuint intresserad av människor.
– Som nybliven matchmaker var det en aha-upplevelse för mig när jag insåg att VD:s på stora internationella företag och rika kändisar hade samma relationsproblem som jag och mina kompisar hade. Jag fördjupade mig i anknytningsteorin, parterapi och "Acceptance and Commitment Therapy" för att bättre förstå de underliggande behov vi har i romantiska relationer och på vilket sätt de visar sig.
Lemarc Thomas menar att vi utvecklar våra relationsmönster redan som barn och tar med oss dem på ett undermedvetet sätt in i våra kärleksrelationer.
– Det här gör att många, utan att veta om det, blir ihop med personer med motstridiga behov – vilket ofta inte slutar så bra. En av mina drivkrafter är därför att göra människor medvetna om sina kärleksbehov och relationsmönster så att de lättare kan välja det som blir bra för dem.
En stor del av hans arbete som matchmaker handlar om att förmedla trygghet och hopp även när en dejt eller matchning inte blev som man föreställt sig.
– En del som börjar jobba som matchmakers tror att det ska bli enkelt och roligt, men vi har ett väldigt stort ansvar för våra klienter på ett djupare plan. De litar på oss, öppnar upp sitt innersta och blir väldigt sårbara. Då måste vi kunna bära den sårbarheten och finnas där för dem.
Att han själv är lyckligt gift kan ha bidragit till hans framgång som matchmaker, tror han.
– Jag blev absolut mer framgångsrik som matchmaker efter att jag hade träffat min man. Men jag använder mig ofta av mina egna erfarenheter i mitt jobb, så när jag själv var singel kunde jag relatera på ett annat sätt till kunderna eftersom vi gick igenom samma sak.
En man mellan 40-50 år som ser ok ut och har en bra lön nästan kan välja vem han vill – både yngre och äldre kvinnor vill ha honom.
Får klienten tillbaka sina pengar om du misslyckas med ditt uppdrag att hitta rätt matchning som leder till en relation?
– Nej, klienten får inte pengarna tillbaka, och det är klart att jag kan misslyckas. Men det viktigaste för mig är att mina klienter känner att det var värt att göra den många gånger omvälvande resa som matchningsprocessen innebär – oavsett om den i slutet leder till ett kärleksförhållande eller inte. Det säger i alla fall nästan alla de jag har intervjuat som har deltagit i ”Gift vid första ögonkastet”, att även om deras matchning inte ledde till en långvarig relation så var det värt att vara med och att de utvecklats jättemycket på ett personligt plan.
Bland de kunder som anlitar Lemarc Thomas matchmakingbyrå är ungefär häften män och hälften kvinnor. Att förutsättningarna dock är olika för heterosexuella män och kvinnor på dejtingmarknaden är något som Lemarc Thomas sett på nära håll under alla de år han arbetat i branschen.
– Vi lever i en värld där det är tuffare för kvinnor när det kommer till relationer, och det beror inte på att de är mer kräsna. Heterosexuella män anses mer attraktiva när de blivit lite äldre och har mer resurser. Det betyder att en man mellan 40-50 år som ser ok ut och har en bra lön nästan kan välja vem han vill – både yngre och äldre kvinnor vill ha honom. Kvinnor däremot värderas i mycket större utsträckning utifrån sitt utseende och därför anses de mindre attraktiva när de blir äldre, säger han.
– Vårt mål är att ändra på den här ojämlikheten och hjälpa våra kvinnliga klienter att hitta sina män, även om det innebär att vi får lägga mer tid och resurser på det.
Tror du att det finns en kärlekspartner för alla?
– Jag tror att alla som verkligen vill kan finna kärlek. Vad tror du själv?
Att det finns personer som är för jobbiga och komplicerade för att ha en relation?
– Visst, kärleksrelationer är ju inget som ”bara händer”. Jag har träffat personer i 50-årsåldern som aldrig har haft en relation, fast de har velat. Även om det känns svårt så tror jag att vi kan göra saker för att påverka och öka möjligheten att träffa en kärlekspartner. Om vi lär oss mer om oss själva och förstår mer om hur vi fungerar så kan det skapa förändringar som leder till en relation. Det är jag övertygad om.
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.