Hoppa till innehållet

ETC-företagen

Ökar mest i Sverige!

Dagens ETC

Bara tre svenska tidningar ökar sin printupplaga. Mest av alla ökar Dagens ETC.

– Det speglar en faktisk uppgång i antalet prenumeranter, säger Andreas Gustavsson.

Det är en rekyl nedåt för svensk dagspress som visar sig i den senaste mätningen från Orvesto Konsument, som delar upp året i tre perioder, så kallade tertialer. För den första under 2022 ser det bitvis mörkt ut. Det handlar då framför allt om det som kallas print, alltså den trycka tidningen men även e-tidningen.

Bara tre svenska tidningar ökar där jämfört med samma period förra året. Dagens ETC ökar med 6,3 procent, från 63 000 till 67 000. Övriga är Sydsvenskan (1,8 procent) och Mitt i Hela Stockholm (0,5 procent).

– Väldigt roligt, säger chefredaktör Andreas Gustavsson.

– Samtidigt ska de här siffrorna alltid tas med en nypa salt. Det handlar om kännedom, att människor som blir kontaktade uppger att de kommit i kontakt med ett varumärke. Men med det sagt, det är så klart bättre att öka än att minska. Och särskilt eftersom det speglar en faktisk uppgång i antalet prenumeranter.

Utöver print mäts även digitalt, men där ingår inte Dagens ETC.

– Vi har gjort bedömningen att det inte är värt merkostnaden, vi har ändå koll på hur många som besöker vår sajt. En helt vanlig vecka når vi hundratusentals svenskar.

– Jag drar slutsatsen utifrån Orvestos analys att det här året har varit extremt nyhetsintensivt. Många av de största sajterna visar på höga digitala siffror. Det här är en trend som vi märkt även på Dagens ETC. Jag tror dock att många nu söker efter det mer fördjupande, analytiska, det som har kritisk blick och ett starkt berättande.

Hur ska ­Dagens ETC fånga upp det?

– Jag tycker nog att vi gör det redan, genom att ge utrymme för den lite längre, tänkande, granskande journalistiken. Självklart vid sidan om mer snabba nyheter. Som läsare ska du så klart veta att något händer, men också varför det händer.

Det låter som om allt flyter på bra just nu?

– Både och. Vi gör riktigt skarp journalistik, inte minst senaste månaden. Och vi har Johan Ehrenberg ute på en turné där han möter hundratals människor varje vecka. Samtidigt kan jag konstatera att vi inte ökar lika snabbt som förra året, då tänker jag på betalande prenumeranter. Och jag kan också notera att vi i höstens mätning från Orvesto låg betydligt högre, 85 000. Dessutom väntar vi nu på en presstödsutredning som kan visa sig bli väldigt negativ för Dagens ETC. Det finns utmaningar. Men ja, vi fortsätter växa och göra journalistik som sprider sig långt och djupt. Det är trots allt själva kärnan. Och för den här mätperioden har vi bara legat högre en gång tidigare.

Vad blir nästa stora grej för Dagens ETC?

– Ännu mer journalistik. På tisdag kommer en oerhört rolig, avslöjande granskning om hur svenska stränder tas över av ockupanter. Sedan är valrörelsen i gång. Just nu bevakar vår klimatredaktion den våg av hat som sköljer över både gröna politiker och klimataktivister. Ett hot mot demokratin, enligt Brå.

– Och den fest vi ordnar på Kulturhuset i Stockholm den 3 september, den kommer att bli väldigt viktig för oss. En chans att knyta ihop säcken. Visa allt vi gör, men också få möta alla läsare som gör det möjligt. Jag ser verkligen fram emot det.

Räckvidd

2014: 42 000

2015: 50 000

2016: 61 000

2017: 57 000

2018: 70 000

2019: 59 000

2020: 59 000

2021: 63 000

2022: 67 000