ETC-företagen
Varje dag når Dagens ETC ungefär 120 000 svenskar. Men nu inför valet ska journalistiken hitta ännu fler. Nästa vecka är ett långt projekt klart: Dagens ETC får helt ny webb. ”En total ansiktslyftning. Och ett bevis för att vi alltid genomför vad vi lovar när vi samlar in”, säger chefredaktör Andreas Gustavsson.Senaste året har den pågående insamlingen förändrat Dagens ETC. Det har blivit fler avslöjande artiklar och andra typer av resurskrävande kvalitetsmaterial som nått ut till fler än någonsin tidigare. Antalet prenumeranter har ökat med 50 procent. Samtidigt har fler börjat läsa Dagens ETC via app och sajt, där vissa texter fortfarande är öppna för alla. Idag når Dagens ETC drygt 120 000 personer varje dag.
Insamlingens nästa fas är att under återstoden av året samla in fem miljoner kronor. På sidan intill visas vad som ska genomföras.
– Vad vi sedan kan göra beror på insamlingen, säger chefredaktör Andreas Gustavsson.
– Men vi har redan säkrat stöd för några viktiga nya satsningar. De ska vi berätta mer om nästa vecka. Men i närtid är målsättningen för Dagens ETC att vi ska ha 14 000 prenumeranter, nu är vi snubblande nära. Dessutom ska vi säkra en skarp och utmanande valbevakning. Vi vill ge våra läsare journalistik som får dem att tappa hakan. Och att fler ska upptäcka hur Dagens ETC utvecklats och fortsätter utvecklas.
Hur ska ni klara det?
– Redaktionen har konferens nästa vecka för att verkligen kunna gå in i nästa år med full kraft. Inför den ska det skickas ut en läsarundersökning. Ja, vi är stolta över vad vi åstadkommit och tacksamma över att läsare gett oss förutsättningar. Men vi är ju inte färdiga, det här projektet har precis börjat. I januari fyller vi åtta år.
Och firar med en ny webb?
– Ja! Vi kunde inte prioritera den saken under de första åren, men läsare samlade sedan in till digital utveckling. Det gav oss möjlighet att börja låsa artiklar och skaffa en egen app. Helt avgörande saker för att Dagens ETC ska kunna växa, ja, att vi redan har vuxit så mycket på kort tid. Nu börjar vi närma oss, det är riktigt nära nu. Vi räknar med att lansera nästa vecka. Jag skulle kalla det en total ansikstlyftning. På vissa sätt kommer alla återkommande besökare känna igen sig, men äntligen kan vi visa upp journalistiken som vi vill.
Vem har gjort den nya webben?
– Vi själva, genom att ETC-koncernen har egna programmerare och en särskilt ansvarig för digital utveckling. Han heter Anton Borgström och har gjort en smått oerhörd insats här. Det blir som vi tänkt oss. Och vi har höga krav.
Varför är det viktigt med en ny webb?
– För att den kommer att spegla den förbättring som Dagens ETC uppvisar. För många är vår webb första kontakten med tidningen. Alla ska kunna se direkt hur stora våra ambitioner är. Det kan vara skillnaden mellan att klicka iväg till något annat och att faktiskt bli prenumerant.
– Sedan är det här att uppfylla vår del av kontraktet. Läsare samlade in till digital utveckling. Då ska de få digital utveckling. Och det är så vi arbetar med den nya insamlingen också. Varje krona och öre går till mer journalistik. Röd, grön och oberoende.
Första nivån: 2 miljoner
GRANSKNING. Vi bygger ut vår satsning på gräv, med ytterligare en reporter och en trainee från någon av högskolorna med specialiserad utbildning. Det här ger oss ett starkt team.
Budget: 750 000 kronor
KLIMAT. Senaste läsarundersökningen visade att 80 procent av prenumeranterna anser att just klimatkrisen är den viktigaste valfrågan. Självklart ska vi då vikta resurser åt det hållet. Inte bara för att rapportera om hur allvarligt läget är, utan minst lika mycket om hur vi faktiskt kan ställa om.
Budget: 500 000 kronor
HÖGEREXTREMISM. Vi står inför ett blåbrunt hot, men det är inte bara SD som behöver skärskådas. En rad ytterlighetsrörelser finns i Sverige, allt från nazister till incels och jihadister. Det här handlar om demokratin. Journalistiken måste mobilisera.
Budget: 500 000 kronor
SVERIGERESAN. Dagens ETC kommer att ge sig ut för att skildra detta avlånga lands alla utmaningar. Städer och byar, fattigdom och rikedom, akut segregation och lyckad integration, framtidstro och hopplöshet. En reporter, en fotograf. Ett reportage som ritar en karta över vårt Sverige.
Budget: 250 000 kronor
Andra nivån: 3,5 miljoner
Allt det under 2 miljoner plus:
POLITIK. Här måste vi bli skarpare. Därför planerar Dagens ETC att flytta in i riksdagen, med en reporter som alltid lurar runt hörnet när partiledarna gör sina utspel. Självklart ska vi ha intervjuer med samtliga. Den här satsningen är ett måste för att kunna berätta mer djuplodande om vart partierna är på väg.
Budget: 500 000 kronor
EKONOMI. Vad sysslar friskolorna med? Hur användes egentligen coronastödet? Är det farligt med bitcoin? Vad händer med Tesla? Hur underfinansierade är egentligen vården och omsorgen? Ja, ekonomi måste vara ett fundament i Dagens ETC. Därför ska vi rekrytera en redaktör som både kan granska och kommentera.
Budget: 500 000 kronor
OPINION. Debatten ska komma till Dagens ETC och inte tvärtom. Så hur ska vi bli mer levande, mer aktuella, mer drivande? En opinionsredaktör tar ansvar för debattsidan men även för att beställa in kommentarer från vårt breda nätverk med skribenter. Här finns ett tillfälle att använda också andra plattformar. Kanske samarbeta med Tyckpressen och de andra poddarna som ligger under ETC Play.
Budget: 500 000 kronor
Tredje nivån: 5 miljoner
Allt det under 2 och 3,5 miljoner plus:
VÄRLDEN. Dagens ETC är riktigt bra på en rad länder, men vi behöver utöka. Mer från våra grannländer, mer från Ryssland, Tyskland, Storbritannien, USA, Kina, Japan, Indien… Med mera. Den internationella utblicken ska bli mer framträdande, mer ingripande och närvarande. Konkret kommer vi att ingå samarbeten med en rad duktiga skribenter men också med tongivande medier.
Budget: 500 000 kronor
BROTT & STRAFF. Nej, vi ska inte göra som alla andra. Dagens ETC kommer att fokusera på kriminaljournalistik som alltid har ett socialt perspektiv, som försöker förstå varför situationer uppstår och hur vi kan vända utvecklingen. Alltid sympatier med offren, aldrig demonisering av förövarna.
Budget: 500 000 kronor
ARBETSLIVET. Du har läst våra granskningar av vad som sker i vården och av hur illa ställt det är i så kallade gigföretag, som bränner ut människor som cyklar hem hamburgare till slappa beställare. Addera en grön omställning, addera privatisering av det offentliga, addera robotisering. Svensk arbetsmarknad står inför ett skifte. Men då har de flesta redaktioner slutat bevaka arbetslivet. Dagens ETC vill göra tvärtom. Vi vill ha en egen arbetsmarknadsreporter.
Budget: 500 000 kronor
SÅ HJÄLPER DU DAGENS ETC …
Swish: 123 401 87 68
Bankgiro: 817-89 23
Donera med kort, eller bli månadsgivare här
Ge bort en prenumeration 1 500 kronor för ett år med digital tidning, 2 500 kronor för ett år med papperstidning
... OCH FÅR NÅGOT FINT TILLBAKA!
Oavsett vad du bidrar med är det oerhört generöst. Vi ska betala tillbaka med journalistik av högsta klass. Men för den som ger mycket vill vi göra något extra.
BLI MÅNADSGIVARE OCH/ELLER GE BORT EN PRENUMERATION
Få en fin tygpåse från Dagens ETC
DONERA MINST 2 500 KRONOR
Få gratis inträde till vår stora valfest i höst (Stockholm), plus allt ovan
DONERA MINST 5 000
Få en rejäl boköverraskning från Leopard, plus allt ovan.
DONERA MINST 10 000
Få en solpanel uppsatt i ditt namn, plus allt ovan.
DONERA MINST 25 000
Få den schysta mobilen Fairphone 4, plus allt ovan.
DONERA MINST 50 000
Få gratis inträde till alla kommande Dagens ETC- och ETC-arrangemang, plus allt ovan.
Insamlingen
458 295 kr – på två veckor!
VARJE FREDAG!
Ett mejl med uppdatering till dig som bygger Dagens ETC!