ETC-företagen
Insamlingen smygstartade just före sommaren men började på allvar i augusti. Facit är att fler än 900 personer tillsammans har samlat in drygt 1,9 miljoner kronor och samtidigt har gett bort så många prenumerationer att insamlingen totalt hamnar på nästan 2,2 miljoner kronor. – Det här är mer än vad jag hade någonsin vågat hoppas på, säger Andreas Gustavsson, chefredaktör på Dagens ETC.Vill du vara med och stötta Dagens ETC:s insamling?
• Donera ett engångsbelopp
• Bidra med en slant varje månad under ett år
• Ge bort en eller flera prenumerationer
Du kan också swisha valfritt belopp till 123 401 87 68.
– Det handlar inte bara om pengarna. Det handlar heller inte bara om att alla crowdfundare starkt bidragit till att upplagan ökat under hela hösten, vecka för vecka, utan undantag. För mig är det uppenbart att insamlingen väckt något hos många, både bland prenumeranter och här på redaktionen. Nybyggarandan. Det vi alla kände inför den första starten i januari 2014. Att vi tillsammans minns att det här projektet måste få politisk sprängkraft, och att redskapet för att åstadkomma det är journalistik, säger Andreas Gustavsson.
Hur märker du av det?
– Jag får så många mejl som uttrycker ett starkt engagemang. Som ger oss tips. Som har åsikter om tidningen, vilken väg den ska välja. Det är det bästa jag vet. Att verkligen få bekräftelse på att Dagens ETC fortsätter långt utanför redaktionen, att vi faktiskt är fler än 10 000 som gör detta unika i svensk mediehistoria.
Hur har pengarna använts?
– Det har vi rapporterat om löpande, både här i tidningen och mejlutskick som kommer varje vecka. Men för att sammanfatta så har vi satsat på kultursidorna, som har blivit fler och mer genomarbetade med Anna-Maria Carnhede som redaktör. Jag tycker själv att det här har gett Dagens ETC ett rejält lyft. Sedan har vi valt att låta Eigil Söderin vara ojämlikhetsreporter under hösten. Och vi har kunnat ge en skarpare, mer djuplodande bevakning av det amerikanska valet i alla dess bisarra turer.
Ojämlikhetsreporter, hur har det gått med det?
– Just nu rapporterar alla tunga svenska medier om Apotea, hur e-handelsjätten utnyttjar sina anställda på ett lika utstuderat som skrämmande sätt. Det var Dagens ETC som hade granskningen, det är den andra nu förhåller sig till. Eigil Söderin har kommit att undersöka en ny arbetsmarknad med ett enormt glapp mellan utförare och beställare. Du vill ha billiga huvudvärkstabletter. Men tänker du på hur de packas och transporteras? Det är en gigifiering av arbetslivet som vi bara sett början av. Imorgon kommer nästa granskning. Jag blir förvånad om inte andra medier springer efter även den. Tack vare insamlingen. Dagens ETC har på allvar etablerat sig.
Det är många gräv just nu.
– Ja, fullt medvetet. Operakällaren hade vi inte mäktat med utan insamlingen. Men jag ser snarare en generell höjning av journalistiken, i tidningens alla avdelningar. Kulturen är fantastisk. Klimatredaktionen gör ett strålande jobb. Alla förtjänar beröm. Vi vill verkligen göra bästa möjliga tidning för alla prenumeranter.
Vad händer nu?
– Vi permanentar satsning på kultur. Vi kommer dessutom ha en fokusreporter åtminstone första halvåret 2021. Då har vi möjlighet att låta en reporter följa ett ämne för kortare eller längre tid. Men jag drömmer om att vi snart når fram till finansiering av en större satsning på ekonomi och på inrikes politikbevakning. Och på debatt. Och... En dagstidning blir aldrig färdig.
Var befinner sig Dagens ETC till hösten 2021, då insamlingen ska vara avslutad?
– Vi har satt målet högt: tio miljoner kronor, 20 000 prenumeranter. Men jag är helt säker på att vi med crowdfundarnas hjälp då ha skapat en tidning som håller extremt hög kvalitet och är mer rustad för valrörelsen som väntar, och mot det angrepp mot presstödet som kan förväntas vid ett regeringsskifte. Det är en underbar resa att få vara med om. Vilka möjligheter ni ger oss!
Nu har vi börjat andra rundan
EKONOMI. För en dagstidning som är systemkritisk är det helt avgörande att förstå, analysera och granska det ekonomiska. Vi vill förstärka med en person.
DEBATT. Om vår dagstidning ska växa sig riktigt stor behöver vi skapa levande, bråkiga, relevanta debattsidor som dessutom förlängs ut till vår sajt och andra digitala plattformar. Allt med hjälp av en skicklig debattredaktör.
KLIMAT. Den viktigaste frågan ska naturligtvis in i insamlingen. Våra två klimatgranskande journalister ska bli tre. Dessutom ska vi nu genomföra en klimatportal för unga.
FOTO. En dagstidning mår väldigt bra av ha en egen fotograf.
DIGITAL UTVECKLING. För ska vi kunna nå riktigt många med vår journalistik krävs det en modern och lättanvänd sajt som motsvarar de krav som många ställer.