Dagens ETC
Att det inte säljs så många elbilar är inte ett tekniskt problem, det handlar bara om pengar. Den fossildrivna trafiken är nämligen väldigt lönsam. För biltillverkare, för oljebranschen och för staten.Johan Ehrenberg
Text
Bilförsäljningen ökar. Volvo räknar med rekordvinst och årets bil ska utses av en expertjury som dricker diesel och bensin till frukost.
Av alla nya bilar i Sverige är bara 16 000 laddbara elbilar och av dessa är majoriteten egentligen dieselbilar med små batterier för några mils drift.
Vägen mot den ”fossilfria trafiken” är så smal att bara cyklar kan åka där.
Det här är inte ett tekniskt problem, det handlar bara om pengar. Den fossildrivna trafiken är nämligen väldigt lönsam. För biltillverkare, för oljebranschen och för staten. Bara bensinskatter ger runt 25 miljarder, tillräckligt för att ställa om trafiken på några år.
Men nu används pengarna till annat.
Istället är det småpengar som går till omställning.
Argumenten för det är alltid desamma. Det ”tar tid”. Det ”är viktigt men…”
Men det finns inga ”men” och det finns ingen tid.
Omställningen måste börja nu.
Samtidigt som jag skriver det här får jag mejl med länkar till artiklar som ”räknat ut” att en elbil är lika smutsig i utsläpp som en dieselbil. Ja, en stor Tesla ska skapa mer koldioxid än en diesel, över 100 g/km. Att det här är nys har ingen betydelse, för just nu pågår mycket propaganda som handlar om att bromsa omställningen.
Om du vill få fram siffror som visar elbilens skadlighet så ska du göra såhär.
Räkna produktionen av elbilen, räkna batteriernas miljökostnad, räkna sen smutsig el från kol och då blir elbilens beteckning ”miljöbil” ett skämt.
Samtidigt räknar du dieselbilens utsläpp vid produktion och dieselbilens utsläpp vid drift och plötsligt är det ingen skillnad eller… du kan rentav påstå att dieseln är renare i en livscykelanalys.
Men det du glömt räkna är då själva produktionen av den fossila energin, alltså alla utsläpp från olja, transporter, metangasen vid borrning (hälften av alla farliga metanutsläpp kommer från utvinning av olja och naturgas) och så vidare.
På samma sätt räknar du inte om batteritillverkningen sker med solceller, att elbilen har en kolfiberstomme eller att elen för drift kan vara helt ren.
Och ryktena fortsätter spridas.
Bilproducenterna har såklart sig själva att skylla. Själv kör jag en BMWi3 som har en liten ”räckviddsförlängare”, alltså en liten extra bensinmotor som laddar batteriet när det är för långt till nästa laddstolpe. För att kunna göra en seriös analys av den bilen har jag frågat BMW upprepade gånger hur mycket utsläpp den skapar per kilometer vid bensinladdning, men de kan inte ge ett svar. (De siffror på 13g som uppges är rena fantasin. Om en bensinmotor kunde ge såna utsläpp skulle varje bil ha den installerad för länge sen…)
Att vanliga bilföretag är så ointresserade kan ju bero på att man producerar elbilar motvilligt och så lite som möjligt. Att man gjort bilar som bara klarar 10 mil på vintern är för att de inte ska utmana de lönsammare dieslarna – tekniken får långdrift och laddning finns ju.
Det är först nu, när Tesla hotar släppa en 50 mils familjebil för runt 300 000 kronor som alla andra producenter börjar lova elbilar med åtminstone 30 mil. Om ”något år”.
Fast å andra sidan… Tesla är jätteintresserad av att presentera sig som lyxbil men har inte klarat av att göra en seriös livscykelanalys på bilarnas utsläpp. En sån analys kostar mindre än en enda bil.
Man kan bli tokig på hur ekonomismen slår sönder det nödvändiga. Just nu har det äntligen börjat komma upp lite snabbladdare i Sverige, jag hittar en på Statoil som är betald av EU, det vill säga av oss skattebetalare. Ändå kostar det ungefär som att köra på bensin att ladda bilen fullt.
Företagen som ska ”skapa marknaden” måste ju gå med vinst.
Att elbilar är framtiden är lika självklart som att cykla är snabbare än bil i stan. Ändå är det smutsiga bilar som säljs mest och ökar mest. Det finns många fina lokala exempel på lösningar (i Paris bland annat) där man med enkla elbilspooler kan minska antalet bilar och ändå ge varje individ samma tillgång till fordonet, bara genom att dela på dem. Vi behöver egentligen bara var tionde bil på jorden om vi delar på dem. En enkel samåkningsapp skulle spara motorvägsbyggen runt alla städer.
Så hur smutsig är en Tesla?
Kör du på ren solel så hamnar du på runt 40 gram utsläpp per kilometer. Dieseln ligger på flera hundra gram. Tåget är nog renare, cykeln likaså.
Men delar du på elbilen är skillnaden väldigt liten.
Det är dessutom … just det … lönsamt.
Johan Ehrenberg
Text