Kloka hem
Gunilla Welin: "Vi vill nå en större publik"
ETC Media
ETC:s klimatsmarta inredningsmagasin Kloka hem inleder nu ett samarbete med dagstidningen Dagens ETC, vars prenumeranter får Kloka hem som en bilaga. Genom att Kloka hem därmed når så många nya läsare blir det den största tidningen i sin genre. Vi har ställt tre snabba frågor till Gunilla Welin, chefredaktör och ansvarig utgivare för Kloka hem.
Rebecka Bohlin
Text
Varför inleder Kloka hem ett samarbete med Dagens ETC?
– Kloka hem är både en lustfylld tidning att läsa, vacker inredning, design och hus. Men det är ju samtidigt en tidning som har ett djup, du hittar konkreta tips på att bygga och renovera på ett hållbart sätt. Vi tycker att det är väldigt roligt att den typen av tidning når en större publik.
Förändrar detta samarbete tidningens innehåll och form?
– Både ja och nej. Vi gör tidningen lite större, vilket är roligt för våra fina bilder får ännu större utrymme. Men innehållet är detsamma. Vi besöker hus, intervjuar arkitekter och hemmafixare som utforskar olika ekologiska byggmetoder. Och vi fortsätter att i varje nummer ha ett tema. Det kan vara till exempel badrum eller kök – i det senaste numret har vi ett maffigt tema om trädgård, klimatsmart odling, perenna grönsaker och biologisk mångfald.
Vad sticker ut i den tidning som just kommit ut?
– Vårt reportage om det hus arkitekten och ingenjören Daniel Fagerbergs ritat, där han förklarar att det är möjligt att bygga vackert, klimatsmart – och ”sjukt billigt”. Det är en spännande utveckling, att sådant som halm som isolering i väggar kan prefabriceras i fabrik. Bygget förenklas samtidigt som det är ekologiskt hållbart.
För bara 199 kr per år får du fyra nummer direkt i din brevlåda tillsammans med Dagens ETC. Föredrar du digital läsning kan du få 4 nummer för 99 kr per år. Vilket väljer du?
Rebecka Bohlin
Text