Hoppa till innehållet

ETC-företagen

Eldriven lastare ger fossilfri lyfthjälp i solparken

Bild: Bild: Yvonne Perkins/ETC

ETC Medlem

I ETC Solpark är vardagen full av lyftmoment. Nu har skottkärror och pirror fått en fossilfri kollega i transportarbetet genom en eldriven lastare, som snabbt blivit oumbärlig.

Det är mycket tunga saker som behöver flyttas runt i solparken; pallar med solceller,säckar med biokol, tankar med näring, jord till odlingarna.

– Vårt mål med hela solparken är att få bort fossila bränslen. Tidigare har det inte funnits eldrivna lastare men nu är den äntligen här och det känns jättebra, säger Gahangir Sarvari, vd och projektledare för ETC Elproduktion AB.

Många och tunga lyft kan nu enkelt utföras utan att belasta varken ryggar eller miljösamvete. Det senaste nytillskottet i ETC Solparks maskinpark är en Avant E 6, som närmast ljudlöst nu rullar i parken dagarna igenom.

– En lastare har varit och är en viktig arbets- redskap i vårt produktion och dagliga arbete med montering av solceller. Vi har strävat i många år efter en eldriven lastare till solparken för att bli helt fossilfria i vårt dagliga arbete.

Lyfthjälp ett minne blott

Tidigare har solparken behövt hyra in lyfthjälp utifrån, vilket ibland inneburit dieseldrift eftersom eldrivna lastare är ganska nya på marknaden. Med den nya eldrivna lastaren går arbetet enkelt och effektivt, utan utsläpp. En pall fullastad med solceller väger ungefär sexhundra kilo, vilket lyfts utan problem.

– Lastaren kan lyfta nästan tre meter och klarar mellan sju- och niohundra kilo. Den kan bära en pall full med paneler så när vi ska montera paneler är det oerhört effektivt, säger Gahangir Sarvari.

Lastaren används dagligen för att flytta omkring solceller och i produktionen av biokol och näring samt i odlingarna. Den är både utsläppsfri och i det närmaste ljudlös, vilket gör att den fungerar bra både utomhus och inomhus.

En god arbetskamrat

För solparkens trädgårdsmästare Elin Starck har lastaren snabbt blivit en god arbetskamrat.

– Den är jättebra och enkel och smidig att köra omkring med. Eftersom den har ”getingmidja” tar den sig fram överallt. Den sparar jättemycket tid och arbetskraft, jag förstår nästan inte hur man har klarat sig innan. Det är närmast huggsexa om den!

Nu är odlingssäsongen i full gång, vilket för Elins del bland annat innebär att fylla tonvis med jord i odlingslådor. Ibland behöver även de fyllda odlingslådorna flyttas, vilket nu görs i en handvändning.

– Odlingslådorna är upphöjda så det går enkelt att bara sticka under gafflarna och lyfta, säger Elin Starck.

Lastaren laddas enkelt med närproducerad solel och när den är fulladdad håller den nästan en hel arbetsdag.

– Den laddar ganska snabbt och vissa dagar har den gått hela dagen. Men eftersom den tystnar så fort man hoppar av, gäller det att komma ihåg att stänga av den när man gör långa uppehåll, säger Elin Starck.

På sina tidigare arbetsplatser har Elin använt samma typ av lastare men i dieselvariant och även om funktionen är densamma så är den eldrivna varianten överlägsen, tycker hon.

– Det är framförallt skönt att kunna åka omkring utan att behöva ha dåligt samvete för miljön! Dieseldrivna lastare låter också väldigt mycket, det är inte så kul när man arbetar i en besöksträdgård. Den eldrivna är helt klart mycket bättre både för miljön och för arbetsmiljön, säger Elin Starck.

Fakta: Eldriven lastare

En dieseldriven lastare med motsvarande funktion som den eldrivna Avant E6 förbrukar ungefär 5 liter diesel i timmen.
1 000 liter diesel ger ett utsläpp på 2 970 kilo koldioxid. ETC:s lastare används i snitt fyra timmar per dag fem dagar i veckan och räknar man på 5 liter diesel per timme 4 timmar per dag under 260 arbetsdagar blir det en besparing av 5 200 liter diesel, vilket innebär ett minskat utsläpp på 15,4 ton koldioxid.

Utbyggnad ETC Solpark Katrineholm till 4 MW

Via sparare i ETC Sol och samarbete med Seko sjöfolk ska ytterligare 2,5 miljoner watt installeras i parken. Varje 1 000 watt solceller sparar 700 kg CO2.

Vad är Från Hopp till Handling?

Det är vår plan för att minska våra utsläpp här och nu. Varje projekt du kan läsa om här ska göra ett överskott för att göra oss klimatneutrala, på riktigt – och mycket mer därtill.