Hoppa till innehållet

HOTET FRÅN TECHJÄTTARNA

Därför kommer ETC inte använda jätten Klarna

Över hälften av alla  onlinebetalningar i Sverige görs idag via Klarna.
Över hälften av alla onlinebetalningar i Sverige görs idag via Klarna. Bild: Bild: Simon Rehnström/SvD/TT

Dagens ETC

Klarnas imperium är trots alla skandaler snabbväxande. Liksom skuldberget man lämnar efter sig. Men i detta vägrar ETC-företagen följa strömmen. Istället tar vi nu fram ett alternativt betalsätt – fritt från både integritetskränkande spårning och storbankernas kortavgifter.

Allt fler tecknar en digital prenumeration på Dagens ETC och andra ETC-titlar. Besökarna på www.etc.se ökar och genom de digitala kanalerna når vi ut till fler läsare än någonsin tidigare.

Den här framgången är vi naturligtvis väldigt stolta över. Vi startade dagstidningen på papper 2014 – vilket många dömde ut på förhand – och lyckades sedan ställa om till ett helt nytt och digitalt medielandskap på bara några år. Medan många andra tidningar gått under eller köpts upp av borgerliga konkurrenter i digitaliseringsvågen har ETC, tack vare stödet från läsarna, lyckats göra den här omställningen utan stora mediekoncerner i ryggen.

Flera svåra utmaningar

Utvecklingen ställer oss samtidigt inför flera utmaningar, såsom hur vi ska hantera betalningarna för det växande inflödet av digitala prenumerationer. Redan har en stor del av fakturabetalningarna ersatts av kortbetalningar, vilket på sätt och vis är bra. När pappersfakturor försvinner sparar det in både kostnader och resurser som kan läggas på roligare saker.

Kortbetalningarna har sam­tidigt inneburit flera problem. Dels tekniska, men många upp­lever också att det är krångligt att betala med kort, tidsödande att fylla i och svårt att hålla reda på när de går ut. Dessutom går en betydande del av betalningar som sker med kort till bankerna och kortföretagen, istället för till mer journalistik.

Hälften av alla transaktioner

Luckan som uppstått för smidiga onlinebetalningar har på kort tid fyllts upp av Klarna. Över hälften av alla transaktioner på nätet görs idag via Klarna i Sverige.

Framgången bygger på företagets betallösning som ger känslan av att det är väldigt enkelt att köpa saker online. I själva verket baseras affärsmodellen på att man gjort det väldigt enkelt för människor att skuldsätta sig. Att köpa saker på kredit. Att skjuta upp betalningen till en annan dag. Det vill säga tills den fallit i glömska och kommer som ett brev på posten – med en förseningsavgift på köpet. Eller för att människor lockats köpa saker de egentligen har råd med.

Klarna har inte bara gjort det enkelt, företaget har aktivt uppmanat människor att köpa på kredit. De har satsat miljontals kronor på att marknadsföra konsumtionslån som en flärdfull och härlig livsstil.

Det ska vara smooth att bli skuldsatt hos Klarna.

Eller som medgrundaren Niklas Adelberth sa på en konferens i bolagets begynnelse: ”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt utan får en påminnelse och sedan ett inkassobrev.”

Sedan dess har de lagt ut inkasso­ärendena på underleverantörer och jobbat hårt för att putsa upp sitt rykte, men affärsmodellen är densamma.

”Känner mig lurad”

Klarna kunde ha satsat på att tillgodose konsumenternas efter­frågan på smidiga betalningar, men ägarna valde att istället tillgodose sin egen förmögenhet.

Resultatet är dels att anmälningarna till Konsumentverket ökat med 273 procent de senaste fem åren, dels att svenskarnas konsumtionslån för mindre varor ökat med mer än 50 miljarder kronor. Förra året skickade Klarna 36 000 av sina kunder till Kronofogden vars obetalda skulder steg med 25 procent till en halv miljard. Låginkomsttagare, sjukskrivna och ensamstående är överrepresenterade bland de överskuldsatta.

”Jag känner mig lurad av bo­laget och vill inte att de fortsätter att lura folk på det sättet”, skriver en person som anmält Klarna till Konsumentverket för det snillrika upplägget ”få först, betala sedan”, vilket istället slutade med påminnels­eavgifter och inkassokrav när varan blev försenad och Klarna ändå krävde betalt.

Datainsamling i bakgrunden

Klarnas affärsmodell bygger också på en annan problematisk ingrediens som blivit mindre uppmärksammad: lagring och användning av personuppgifter.

För en månad sedan drabbades Klarnas app av ett IT-haveri då kunder plötsligt kunde se käns­liga uppgifter om andra personers köp och betalningshistorik, vilket satte fingret på den oerhörda datainsamlingen som företaget ägnar sig åt i bakgrunden.

På alla sajter där Klarna finns som betalalternativ finns dina uppgifter förifyllda om du någon gång handlat med dem tidigare. Varje gång du ser Klarna som köpalternativ innebär det att Klarna också ser dig, lagrar vad du har i kundkorgen, hur dina köpvanor ser ut, din ­betalförmåga, intressen, etcetera. Oavsett om du till slut betalar med Klarna eller inte.

Satsar på digitalt autogiro

I övervakningskapitalismens era är det här naturligtvis värdefull data att sitta på. Vilka Klarna i sin tur delar med sig av datan till är oklart, men de senaste åren har de dragit på sig fler GDPR-anmälningar än något annat kredit­institut.

Sammantaget gör det här att ETC nu helt väljer bort Klarna som betalalternativ. Vi vill inte vara en del av varken skuldsättningen eller övervakningen, som för all del inte bara gäller Klarna i den så kallade fintech-branschen. Du som tidningsprenumerant eller kund till något av ETC-företagen kommer därför inte kunna betala med Klarna.

Istället satsar vi nu på att ta fram ett alternativ, ett digitalt autogiro via vanliga Bankgirot. En smidigare betalningsform än kortbetalningar, som kostar mindre och som kan skötas helt digitalt från början till slut. Enkelt och tydligt, utan lömsk kreditgivning eller övervakning.

Som det borde vara.

Mer info kommer efter sommaren då vi planerar att börja testa betallösningen skarpt.

Klarna i siffror

500

… miljarder kronor, det var värdet av de köp som gick via Klarna förra året.

36 000

… kunder skickades i fjol till Kronofogden av Klarna.

380

… miljarder kronor, så mycket värderas Klarna till i juni 2021. Lika mycket som Spotify – och Nordea.

250 000

… företag på tre kontinenter är anslutna till Klarna.