Lastbilstillverkaren AB Volvo stoppar all produktion i Sverige. Därmed korttidspermitteras samtliga 20 000 medarbetare. Orsakerna är personalbrist i Europa, materialbrist och vikande efterfrågan i spåren av coronakrisen. Fabrikerna stängs, och ingen vet när tillverkningen är igång igen.
– Det innebär att våra medlemmar kommer vara hemma med en månadslön på 92,5 procent av ordinarie lön, säger Mikael Sällström, ordförande för Volvos verkstadsklubb inom IF Metall.
Både fack och arbetsgivare lovordar regeringens system för korttidspermittering, som innebär att staten står för tre fjärdedelar av kostnaden.
– Vi är oerhört tacksamma att systemet nu finns på plats, alternativet hade varit varsel, säger Volvos presschef Claes Eliasson.
Delar ändå ut 11,7 miljarder
Förra veckan drog Volvokoncernens styrelse tillbaks förslaget om en extra utdelning på 7,5 kronor per aktie, eller totalt 16 miljarder kronor, detta efter att ”affärsläget förändrats avsevärt” i spåren av coronavirusets framfart.
Ändå anser styrelsen det ”motiverat att behålla förslaget om den ordinarie utdelningen” på 5,5 kronor per aktie, eller totalt 11,7 miljarder.
De största ägarna Geely Holding och Industrivärden kommer därmed få dela på närmare två miljarder.
– Det är ett väl avvägt förslag utifrån den starka finansiella ställning och goda likviditet som Volvokoncernen har, säger Claes Eliasson.
Bolagsstämman beslutar
2009, året efter den senaste finanskrisen, slopade Volvokoncernen utdelningen helt på grund av det ansträngda läget. Några liknande planer finns dock inte nu.
– Nej, det finns inget sådant förslag, men det är bolagsstämman som beslutar i den frågan, säger Claes Eliasson.
Är det rimligt att dela ut tolv miljarder samtidigt som staten betalar lönerna?
– Det är en svår avvägning förstås. Det är även viktigt att låta våra ägare ta del av fjolårets goda resultat, säger han.
Klubbordföranden Mikael Sällström tycker att det är bra att man strök extrautdelningen.
– Huruvida ordinarie utdelningen ska slopas är svårare att avgöra, säger han.