Utdelningar som företeelse kan alltid diskuteras. För är det inte rimligt att anställda också får ta del av ett positivt resultat? Vilka är det egentligen som genererar den där vinsten?
Men nu måste utdelning diskuteras. Volvo har ju permitterat alla sina anställda. Det betyder att staten kliver in. Och det är bra, i bästa fall kan staten ge företaget en respit så att det inte behöver gå till skarpa varsel på grund av pandemins konsekvenser.
Volvos ledning borde vara oerhört tacksam. Men istället tackar den oss – staten är vi skattebetalare – genom riktigt skamlös utpressning.
Permittera personal.
Skjuta över löner på staten.
Dela ut miljardbelopp till ägare.
Det är ett sådant moraliskt haveri att man nästan saknar ord.
För vad ska staten göra? Villkora sin insats varpå 20 000 anställda har arbetslöshet att se fram emot? Skapa en komplicerad byråkrati som, efter att viruset har dämpats, straffar de företag som kombinerade skrik på hjälp med feta belöningar till ägarna?
Nej, det är en rävsax.
Och hela detta system måste bygga på förtroende. Att alla inblandade har en kompass som pekat åtminstone åt ungefärligt rätt håll vad gäller grundläggande etik och ansvarstagande under den värsta samhällskris vi haft på många, många decennier.
Volvos nål snurrar uppenbarligen hej vilt.
Eller så har den fastnat i en praxis som inte längre kan gälla, att ägarnas behov går före alla andra behov.
Nu får vi hoppas på att de största ägarna till sist gör klart att de inte vill ha några miljarder, inte under dessa omständigheter. Vad säger Industrivärden? AP-fonderna? Unionen?
Det vore sensationellt om inte de senare ställde sig upp på stämman om några veckor och förespråkade att alla pengar ska stanna i företaget.
Det är dags att gräva djupt efter ett slags kodex som inte får Volvo att framstå som fullständigt moraliskt bankrutt. Till saken hör också att företaget i princip nolltaxerade sig genom 90-talet och ända fram till mitten av 10-talet.
Att då dela ut miljarder till ägarna samtidigt som skattebetalarna finansierar Volvos möjlighet att snabbt kunna starta upp när produktion är möjlig igen…
Det går bara inte.
Eller, det går, men inte utan att varumärket svärtas för all framtid.