Viaplay har efter ett svagt halvår meddelat att flera av deras dramaproduktioner skjuts på framtiden eller säljs av till andra bolag. Storsatsningar som ”Ronja Rövardotter” och ”I kärlekens namn”, med Maria Bonnevie i huvudrollen, och ”Bullshit”, med Alba August, är några av de satsningar på Viaplay vars framtid är osäker. Förra veckan föll aktien med 57 procent efter att ha fallit med 24 procent i oktober.
– Ja, Viaplay har haft ett sanslöst tufft år. A-aktien är nu nere på 7,9 kronor. Som bäst låg den på 524 kronor, säger Eric Diedrichs, chefredaktör och ansvarig utgivare på Filmtopp.se.
Och det är inte bara Viaplay som krisar. I vår kommer HBO Max att upphöra när bolagen Warner Bros och Discovery gör gemensam sak och släpper kanalen Max. Flera av streamingkanalens flaggskepp som ”Westworld” och ¯Gösta”, av Lukas Modysson, är redan borttagna och går i nuläget inte att se någonstans.
Tappar tilliten
Eric Diedrichs tror det är en farlig väg att gå för bolagen att släppa sina egna originalproduktioner, som ofta är orsaken till att abbonenterna sökt sig till just deras tjänst från början.
– Risken är att tittarna tappar tilliten och tänker: ”Om jag inte ens kan se Westworld längre, varför ska jag då ha den här tjänsten?”, säger han.
Varken Eric Diedrichs eller Jonas Birmé, streamingexpert och producent av Streamingpodden, tror dock på någon generell kollaps för hela streamingbranschen.
– Nej, inte generellt, för de stora jättarna som Netflix och Amazon går det ju fortfarande bra. Det vi ser är snarare en hyfsat ny maknad med många aktörer som vill prova lyckan och därmed en hård konkurrens, säger Jonas Birmé.
”Varit överoptimistiska”
Viaplay har satsat stort på rättigheter till sportsändningar och egna dramaproduktioner för att sticka ut och stå sig i konkurrensen.
– Nu börjar de se resultatet av att de kanske varit lite överoptimistiska. De har inte råd längre nu när det ekonomiska läget ser annorlunda ut. Men det är så klart svårt att bedöma hur stor en marknad är, säger Jonas Birmé.
Eric Diedrichs tror också det ekonomiska läget med inflation och en annalkande lågkonjunktur spelar stor roll.
– Jag tror man har haft för stor tilltro till antalet abonnenter. De flesta har inte råd med fem, sex olika streamingabonnemang längre, säger han.
Tror på mer reklam
Båda tror att lösningen blir fler sammanslagningar och reklamabonnemang.
– Paramount och Apple pratar om ett paketerbjudande på den amerikanska marknaden och allt fler aktörer satsar på reklamabonnemang, där priset höjs för det reklamfria tittandet, säger Eric Diedrichs. Han hoppas också på ett mer nischat utbud hos de olika streamingtjänsterna som skiljer dem mer från varandra.
– Som det ser ut nu är det ju mest gammal skåpmat och produktioner som är riktade till den stora massan överallt. Det borde vara ekonomiskt hållbart att satsa på mer kvalitet och ett smalare utbud, säger han.